Tijdens de 6e Social Conference was social business duidelijk het hoofdthema. Social media naar je hand zetten en implementeren in je social media verdienmodel – iets wat in de vroege jaren van social media nog niet direct bij gebruikers als optie ervaren werd. Een goede community levert betrokkenheid, maar ook financiële voordelen. Hoe? Dat bespreken we in dit blogartikel naar aanleiding van het Social Conference.
Social business als waardecreatie
De opties die social media als verdienmodel bieden voor bedrijven zijn talrijk, indien ze op de juiste wijze ingezet worden. Vanwege de snelle en veranderlijke online omgeving moet je als bedrijf bewust zijn van je communicatie naar buiten toe, en een eerste stap hierin is om je merkwaarden als uitgangspunt te nemen. Communiceer goed met je klanten, bouw een relatie met ze op en beloon ze voor hun loyaliteit – ’tweezijdigheid’ in communicatie is hier cruciaal.
Crowdfunding
Een iconisch voorbeeld waarbij het grote publiek financiële voordelen op kan leveren, is crowdfunding. Dit fenomeen bestaan al vele jaren en het vroegste voorbeeld hiervan is de grootse inzameling om de voet van het Vrijheidsbeeld te financieren.
Crowdfunding is dus het aanspreken van een groot publiek voor financiële bijdragen om een specifiek doel te verwezenlijken. Hoe social media als verdienmodel hierin een constructieve rol kunnen spelen, is wel duidelijk – groot bereik en grote respons. Het succes van crowdfunding hoef je dus niet te onderschatten, in 2012 heeft het zo’n $2,8 miljard opgeleverd (bron: Frankwatching).
Veel bedrijven zien duidelijk potentieel in deze manier van geld werven en er zijn vele platformen omheen gebouwd, zoals bijvoorbeeld 1%club of Kickstarter. Crowdfunding kan echter ook ingezet worden voor marktonderzoek, participatie of online marketing.
Blijf communiceren
Succes komt alleen niet zomaar. Het enkel en alleen plaatsen van jouw idee in het wereld wijde web levert geen participatie op. Blijf communiceren! Een tastbaar, realiseerbaar en realistisch project is een goed begin, maar je publiek wil op de hoogte blijven. Creëer betrokkenheid. Weet waar jouw publiek zich bevindt en hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken.
Dit geldt niet alleen voor crowdfunding. Het omzetten van jouw publiek in een community die iets voor je kan betekenen, gebeurt niet spontaan. Communicatie is en blijft essentieel.
RELATED POSTS
augustus 13, 2013 by admin
Is jouw branche saai? Gebruik Instagram om je bedrijf op te laten vallen
Een veel voorkomende misvatting over Instagram is dat het alleen werkt voor merken die fysieke producten verkopen. Deze populaire...
juli 3, 2013 by admin
3 tips voor een Facebook Cover foto voor je bedrijf
De Facebook cover foto van je bedrijf is het gezicht van je bedrijf op Facebook, een onli...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!