Social business: social media als verdienmodel

Tijdens de 6e Social Conference was social business duidelijk het hoofdthema. Social media naar je hand zetten en implementeren in je social media verdienmodel – iets wat in de vroege jaren van social media nog niet direct bij gebruikers als optie ervaren werd. Een goede community levert betrokkenheid, maar ook financiële voordelen. Hoe? Dat bespreken we in dit blogartikel naar aanleiding van het Social Conference.

Social business als waardecreatie

De opties die social media als verdienmodel bieden voor bedrijven zijn talrijk, indien ze op de juiste wijze ingezet worden. Vanwege de snelle en veranderlijke online omgeving moet je als bedrijf bewust zijn van je communicatie naar buiten toe, en een eerste stap hierin is om je merkwaarden als uitgangspunt te nemen. Communiceer goed met je klanten, bouw een relatie met ze op en beloon ze voor hun loyaliteit – ‘tweezijdigheid’ in communicatie is hier cruciaal.

Crowdfunding

Een iconisch voorbeeld waarbij het grote publiek financiële voordelen op kan leveren, is crowdfunding. Dit fenomeen bestaan al vele jaren en het vroegste voorbeeld hiervan is de grootse inzameling om de voet van het Vrijheidsbeeld te financieren.

Crowdfunding is dus het aanspreken van een groot publiek voor financiële bijdragen om een specifiek doel te verwezenlijken. Hoe social media als verdienmodel hierin een constructieve rol kunnen spelen, is wel duidelijk – groot bereik en grote respons. Het succes van crowdfunding hoef je dus niet te onderschatten, in 2012 heeft het zo’n $2,8 miljard opgeleverd (bron: Frankwatching).

Veel bedrijven zien duidelijk potentieel in deze manier van geld werven en er zijn vele platformen omheen gebouwd, zoals bijvoorbeeld 1%club of Kickstarter. Crowdfunding kan echter ook ingezet worden voor marktonderzoek, participatie of online marketing.

Blijf communiceren

Succes komt alleen niet zomaar. Het enkel en alleen plaatsen van jouw idee in het wereld wijde web levert geen participatie op. Blijf communiceren! Een tastbaar, realiseerbaar en realistisch project is een goed begin, maar je publiek wil op de hoogte blijven. Creëer betrokkenheid. Weet waar jouw publiek zich bevindt en hoe je jouw doelgroep het beste kan bereiken.

Dit geldt niet alleen voor crowdfunding. Het omzetten van jouw publiek in een community die iets voor je kan betekenen, gebeurt niet spontaan. Communicatie is en blijft essentieel.