Pinterest introduceert ‘Rich pins’

In het afgelopen half jaar is Pinterest flink in beweging geweest. In januari kondigde Pinterest al aan dat ze aan het testen waren met een nieuw design. Na veel feedback van haar gebruikers is het vanaf maart mogelijk om over te stappen op de nieuwe look, en binnenkort zullen alle gebruikers automatisch overgaan naar het nieuwe design. In de tussentijd heeft het social media kanaal Pinterest Web Analytics geïntroduceerd en vorige week de zogenaamde rich pins beschikbaar gesteld. In dit blogartikel bespreken we deze nieuwste ontwikkelingen.

Pinterest rich pins

Pinterest heeft als doel om pins meer bruikbaar te maken. Een eerste stap daarin zijn de rich pins, wat simpelweg inhoudt dat pins van meer informatie worden voorzien. Daarnaast wordt het makkelijker om te pinnen, ongeacht waar je bent.

In samenwerking met een aantal grote websites, waaronder eBay en Walmart, wordt informatie toegevoegd aan een drietal categorieën:
Recepten: informatie over bereidingstijd, ingrediënten en hoeveelheden.;
Producten: prijs, beschikbaar en waar je het product kan kopen;
Films: beoordelingen, acteurs en meer.

Een product krijgt nu dus een link naar een partij die dat product verkoopt. Vermoedelijk wordt dit een toekomstig verdienmodel voor Pinterest door bedrijven te laten betalen voor een klik via deze link. Dit is slechts een gerucht en voorlopig is Pinterest nog helemaal gratis, en…volop in ontwikkeling!

Wat is er dan nog meer nieuw?

Naast een groot aantal kleine wijzigingen als gevolg van de nieuwe lay-out heeft Pinterest Web Analytics geïntroduceerd. De functionaliteit van de tool is nog standaard, maar het is een handige tool om inzicht te krijgen welke pins wel en niet werken. Pinterest Web Analytics geeft je inzicht in hoeveel mensen vanaf je website afbeeldingen zien, pinnen en klikken. Daarnaast laat de tool je zien welke pins de meeste repins opleveren, door wie en wat mensen daarnaast pinnen. Al met al zeer nuttige informatie wanneer je actief bent op Pinterest. Om gebruik te kunnen maken van Pinterest Web Analytics dien je wel eerst je website geverifieerd te hebben en je dient geswitcht te zijn naar de nieuwe look.

Conclusie

Terwijl Pinterest al veel gebruikt wordt in Nederland, is het bedrijf nog steeds volop in ontwikkelingen. Afhankelijk van de branche waarin je je als bedrijf begeeft belooft Pinterest een steeds waardevoller kanaal te worden binnen je online marketing strategie met de introductie van het rich pins, web analytics en het nieuwe design.