Nieuwe tool binnen Google AdWords

Afgelopen week heeft Google een nieuwe tool gelanceerd voor het Display Netwerk. In dit blogitem bekijken we wat we van deze tool kunnen verwachten en hoe we deze kunnen inzetten binnen de online marketing campagnes.

Het kennen van je publiek en vervolgens het bereiken van het gewenste publiek zijn vrijwel de twee meest belangrijke vereisten voor het opzetten van een goede campagne binnen het Display Netwerk van Google. Afgelopen week heeft Google een nieuwe tool toegevoegd aan Google AdWords die je hierbij kan helpen.

AdWords Display Planner

AdWords Display Planner is een van de nieuwe tools die Google afgelopen week gelanceerd heeft. Deze nieuwe tool biedt targeting ideeën en advertentiegroep ideeën om de weergaven binnen het Display Netwerk te verbeteren. Binnen de tool kun je aangeven waar de klant in geïnteresseerd is, op welk land en welke taal je target en de bijbehorende landingspagina. Vervolgens krijg je een overzicht van de doelgroep (leeftijd en geslacht) en targeting en advertentiegroep ideeën met daarbij het aantal geschatte vertoningen en cookie bereik, de relevantie en de geschatte kosten per klik (gebaseerd op het verleden). Zie de afbeelding hieronder:

De targeting en advertentiegroep ideeën omvatten trefwoorden, interesses, onderwerpen, website plaatsingen, mobiele apps, video’s en doelgroepen. Aan de hand van de ideeën en de inschatting van de doelgroep die Google geeft kun je de uiteindelijke plaatsingen voor je campagne kiezen en daarmee de gewenste doelgroep bereiken.

Onder ‘Your plan’ aan de rechter zijkant kun je een eigen ontwerp gaan opbouwen voor een nieuwe campagne, door het toevoegen van advertentiegroep ideeën of targeting ideeën. Hier kun je ook direct zien hoe de doelgroep er uitziet (leeftijd en geslacht) en hoe groot het bereik van de campagne is. Dit plan kun je vervolgens opslaan en toevoegen aan je account.

De tool is beschikbaar in de VS en de komende weken zal de tool wereldwijd uitgerold worden. Je kunt de Display planner terugvinden binnen Google AdWords onder het tabblad ‘Hulpprogramma’s en analyse’.

Demographic Performance Reports

Daarnaast heeft Google de rapporten onder Display Netwerk uitgebreid met rapporten voor leeftijd en geslacht. Deze rapporten zijn terug te vinden onder het tabblad ‘Display Netwerk’. Door middel van deze gegevens kun je eenvoudig zien of je advertenties het beste werken voor een bepaalde leeftijdsgroep en welke advertenties beter scoren bij mannen of vrouwen.

Met deze informatie kun je snel zien bij welk publiek de advertenties de meeste klikken opleveren of het beste converteren. Ook kun je op basis van deze gegevens wijzigingen in plaatsingen aanbrengen en biedingen aanpassingen voor het optimaliseren van de campagnes.

De uitgebreide demografische rapporten zijn wereldwijd beschikbaar.