Nieuw in AdWords: de vergelijk functie

Recentelijk heeft Google een nieuwe functie toegevoegd in Google AdWords. Het vergelijken van data in een campagne is sterk vereenvoudigd. Wij bekeken deze nieuwe functie en bieden je enkele handvatten om deze functie zelf toe te passen in jouw eigen AdWords campagne.

Datums vergelijken, dat kon toch al?

Klopt, dit was al mogelijk op een omslachtige manier. Door bij een bestaande grafiek een tweede grafiek toe te voegen en hier een ‘custom date range’ aan toe te kennen, konden we een tweede grafiek met de ‘custom date range’ over de huidig geselecteerde grafiek plaatsen.
Dit kon natuurlijk veel makkelijker en Google heeft de mogelijkheden om periodes te vergelijken in AdWords dan ook een stuk toegankelijker gemaakt.

Data vergelijken, de nieuwe manier

Gelukkig is de mogelijkheid om  data te vergelijken niet meer zo omslachtig als vroeger. Door rechtsboven op de datum te klikken ontvouwt zich een menustructuur. Nadat je de ‘Datums vergelijken’ button hebt aangeklikt, ontvouwt zich het volgende:

Boven de ‘Datums vergelijken’ button selecteer je het tijdsbestek, hierin heb je  8 opties te weten:

  • Deze week (zondag tot en met vandaag)
  • Deze week (maandag tot en met vandaag)
  • Laatste 7 dagen
  • Vorige week (zondag tot en met zaterdag)
  • Vorige week (ma-zo)
  • Vorige werkweek (ma-vr)
  • Afgelopen 14 dagen
  • Deze maand

Nadat je een keuze heeft gemaakt uit één van bovenstaande 8 opties, kies je het tijdsbestek waarmee je de aangevinkte data wilt vergelijken. De volgende keuzes zijn standaard beschikbaar:

Vorige periode

Vergelijk de aangevinkt data met de vorige periode. Voorbeeld; heb je ‘Laatste 7 dagen’ aangevinkt? Dan vergelijk je de 7 dagen voor de ‘laatste 7 dagen’.

Dezelfde periode vorig jaar

Vergelijk de aangevinkte data met dezelfde periode vorig jaar. Voorbeeld; heb je ‘deze maand’ aangevinkt? Dan vergelijk je dezelfde maand van het jaar ervoor.

Aangepast

Zit jouw optie er niet tussen? Met ‘Aangepast’ kies je zelf een datum.

Snel data vergelijken in Google Analytics was al mogelijk, maar met deze optie heeft Google dit ook in AdWords geïntroduceerd. Erg nuttig om snel informatie van een voorgaande periode te vergelijken.