Nieuw bij Adwords: Gedeelde budgetten

In tijden van de economische crisis, verandert iedereen zijn uitgavenpatroon. Besparingen hier en besparingen daar. Ook de Nederlandse overheid heeft zijn handen vol aan de verschillende  besparingsvoorstellen om de begroting te kunnen opstellen. Bedrijven moeten werken met een vastgestelde budget en gaan ook steeds meer op de uitgaven letten. Maar de uitgaven zijn nodig om potentiële leads te kunnen werven. Van belang is dus dat de de uitgaven  een zo hoog mogelijk rendement opleveren.

Gedeelde budgetten

Google Adwords heeft onlangs een nieuwe mogelijkheid in het Adwords programma aangebracht. Een adverteerder kan vanaf nu met “gedeelde budgetten” een dagbudget instellen voor zijn account, welke verdeeld wordt onder de aanwezige campagnes. Hiermee heeft de adverteerder een helder overzicht van de uitgavenpatronen voor zijn campagnes. In één oogopslag kan de adverteerder de uitgavenpatronen per campagne aanpassen en optimaliseren. Daarnaast blijft de adverteerder binnen zijn dagelijkse budget en bespaart hij ook nog tijd en moeite.

Hoe werkt het?

Maar hoe werkt het in zijn praktijk? Laten we eens kijken naar een voorbeeld hieronder:
Stel, je verkoopt houten klompen via je eigen webwinkel en werkt met Google Adwords. Je hebt drie campagne lopen:
1. een desktop zoek campagne;
2. een mobiel zoek campagne;
3. een remarketing campagne.

Je dagelijkse uitgaven voor Adwords is volgens de marketing begroot op €100,- welk verdeeld is onder de drie campagnes.

Het is natuurlijk logisch dat je een optimaal rendement uit je campagnes wilt halen. Stel dat de verdeling van €100, – over de drie campagnes er als volgt uitziet: €70,- voor desktop, €20,- voor mobiel en €10,- voor remarketing. De adverteerder ziet vervolgens dat de desktop campagne een hoger rendement levert ten opzichte van andere campagnes en gaat de uitgavenpatroon voor Adwords veranderen. Maar het kan ook zo zijn dat in een bepaalde periode bijvoorbeeld de remarketing campagne beter rendement levert. Met de “gedeelde budgetten” wordt de uitgavenpatroon van deze drie campagnes automatisch geoptimaliseerd. Zonder “gedeelde budgetten” zou de adverteerder elke dag opnieuw moeten beslissen hoe €100,- uitgegeven moet worden over de drie campagnes.

Een aantal voordelen op een rij:
1. De adverteerder bespaart tijd;
2. Werken binnen een vastgestelde dagelijkse budget;
3. Automatisch de uitgaven per campagne optimaliseren voor beste rendement;

Het is heel simpel om met “gedeelde budgetten” te werken. Log in op je Adwords account en klik op “gedeelde bibliotheek” en kies vervolgens “budgetten”. Om een nieuwe “gedeelde budgetten” aan te maken volg je de aanwijzingen op het scherm.

Meer informatie over Google AdWords, of AdWords uitbesteden? Lees ons blogartikelen in de categorie Google AdWords.