Nieuw: Adverteren met Afbeeldingen binnen AdWords

Afgelopen week heeft Google de mogelijkheid om afbeeldingen aan Google AdWords advertenties toe te voegen, Image extensions, gelanceerd. Door middel van deze extensie voor afbeeldingen kunnen afbeeldingen worden toegevoegd aan de tekstadvertenties.

De achterliggende gedachte achter deze extensie is dat volgens Google, adverteerders begrijpen dat het soms eenvoudiger is om iets te laten zien met een afbeelding dan het met tekst over te brengen in een advertentie. Om het adverteren binnen Google verder te verbeteren, en daarmee de advertenties verder te verbeteren gaat Google de mogelijkheid om afbeeldingen binnen advertenties te gebruiken doorvoeren.

Hieronder is een voorbeeld te zien van de afbeeldingen binnen Google AdWords:

Image-Extentions2-1024x382

Hoe werkt het?

Via de extensie voor afbeeldingen kunnen adverteerders afbeeldingen toevoegen die ze willen opnemen in de advertenties. Net als de andere extensies van Google wordt ook deze extensie voor afbeeldingen van te voren beoordeeld. De extensie wordt niet alleen beoordeeld of deze voldoet aan het beleid van Google maar daarnaast kijkt Google of de adverteerder beschikt over de rechten van het beeldmateriaal. De extensie zelf is gratis in te zetten, de adverteerder betaalt per klik, wanneer er daadwerkelijk op de afbeelding of advertentie geklikt wordt.

De afbeeldingen zullen alleen weergegeven worden (net als geldt voor de andere extensies) indien deze relevant zijn voor de zoekopdracht. Bijvoorbeeld als iemand op zoek is naar een bepaald type auto of bijvoorbeeld een hotel. Door de afbeeldingen toe te voegen aan de advertentie geeft dit een meerwaarde aan de adverteerder omdat de bezoeker direct een visueel beeld van de auto heeft of ziet hoe de kamers van het hotel eruit zien.

De afbeeldingen worden alleen getoond in advertenties die op de eerste positie staan. Hierdoor zullen de topposities binnen Google AdWords steeds belangrijker worden en de concurrentie voor de topposities toenemen. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat ook de kosten per klik gaan toenemen.

Voordelen

Een groot voordeel van het gebruik van extensies binnen Google is dat de advertentie meer opvalt, waardoor het CTR zal toenemen. Vooral bij de extensie voor afbeeldingen verwachten wij dat het CTR sterk zal stijgen. Beelden zeggen meer dan woorden en over het algemeen zijn mensen visueel ingesteld en trekken beelden snel de aandacht, hierdoor zullen advertenties met afbeeldingen sterk opvallen.

Wanneer beschikbaar voor Nederland?

Deze bèta versie is momenteel alleen beschikbaar voor de Engelse gebruikers van Google AdWords. Wij verwachten dat deze update binnen enkele maanden ook in Nederland doorgevoerd zal zijn.

Geïnteresseerd in deze nieuwe extensie van Google? Wij helpen graag om deze extensie in te zetten en nog meer uit de online marketing te halen!