Google brengt diepte artikelen en posts meer onder de aandacht met censorship

Artikelen en berichten van gezaghebbende (nieuws-) websites welke een diepere uitgebreidere en dus meer toegevoegde waarde hebben, krijgen meer aandacht. Dit doet Google door deze opvallender te maken middels een dik gedrukte tag. Google geeft zelf aan dat onderzoek aangetoond heeft dat 10% van de informatiegerelateerde zoekopdrachten aan deze eisen voldoen. Deze toevoeging aan de zoekmachine wordt de komende dagen ingevoerd cq. uitgevoerd. Echter is op moment van schrijven (begin augustus) niet duidelijk of dit ook direct in het Nederlandse algoritme het geval is. Google toont in haar bericht een voorbeeld;

Google censorship tag

 

Google geeft op dit moment aan dat ze begint met het plaatsen van gezaghebbenden website, waarschijnlijk om het te testen. Echter wordt er wel verteld hoe je als ‘kleinere’ publisher ook in aanmerking kan komen voor het (naar mijn mening, snel) gewilde predikaat. Zoals alles wat opvalt buiten de normale layout zal dit een hoger door-klik ratio behalen dan normaal.

Het is dus aan te raden, als je blogt, eigen artikelen opstelt, die van echte toegevoegde waarde zijn, de aanwijzingen alvast op te nemen. Je bent dan in ieder geval al klaar.

Of dit slaagt, en blijft bestaan, hangt van veel factoren af. Wordt er door de kleinere publishers misbruik van gemaakt zoals massaal van de rich snippets (de sterren bij de zoekresultaten) zal het niet lang blijven bestaan.

Zodra het in Nederland komt, zullen we hier verder en uitgebreider over bloggen.