Magento zoekfunctie: 3 Tips om deze direct te verbeteren
Over de Magento zoekfunctie is al veel geschreven. Niet iedereen is er enthousiast over en er zijn inderdaad betere alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan Solr of de oplossing van Sooqr. Daarnaast zijn er meerdere extensies op de markt die de zoekfunctie kunnen verbeteren.
Wat mij echter opvalt is dat bijna geen enkele Magento webshop eigenaar de tijd & moeite neemt om de beschikbare tools binnen Magento (Community) optimaal in te richten. Dit artikel is dus bedoelt voor de Magento webshop eigenaren die wel betere zoekresultaten willen (en daarmee hogere conversie), maar die niet willen (of kunnen) investeren in andere extensies of technologieën.
Volg deze drie tips en de zoekresultaten zullen direct al veel beter zijn
Tip 1: De basis
Onder Systeem -> Configuratie -> Catalogus -> “Catalog Search” zitten de basisinstellingen van de zoekfunctie. Je kan hier aangeven wat de minimale & maximale lengte mag zijn van de zoekopdracht. Daarnaast kan je het maximaal aantal woorden opgeven. Ik zou de minimale lengte zo rond de 3 zetten (even afhankelijk van de feitelijke zoekopdrachten in je winkel). Maximum staat default op 128.
Vervolgens zijn er drie Search Types: Like, Full Text of een combinatie van de twee. Over het algemeen geeft Full Text of de combinatie de beste resultaten. Maar dit kan erg afhangen van de zoektermen die de bezoekers gebruiken. Ik adviseer daarom om te kijken wat de meest populaire zoektermen zijn en deze met de verschillende Search Types uit te proberen. Je komt er vanzelf achter welke het beste werkt in jouw specifieke geval. Let erop dat je na elke configuratie wijzigingen de Search Index ververst (Systeem -> Index Management -> Catalog Search index aanvinken en verversen)
Tip 2: Product attributen instellen
Binnen Magento kan je per product attribuut instellen of deze doorzoekbaar is met de zoekfunctie. Over het algemeen zie ik dat te veel attributen ingesteld staan als doorzoekbaar. Je kan in je eigen Magento webshop nakijken welke product attributen doorzoekbaar zijn door te gaan naar: Catalog -> Attributes -> Manage attributes. Alle product attributen waar Searchable op “YES” staat zullen worden meegenomen. Standaard staan bijvoorbeeld vaak de korte omschrijving of de omschrijving op “YES”. Dit is voor veel webshops echter niet nodig. Het laten doorzoeken van bijvoorbeeld Productnaam, Merk en bijvoorbeeld EAN code zal vaak voldoende zijn.
Beperk dus het aantal doorzoekbare attributen door deze te openen en Use in Quick Search op “No” te zetten.
Tip 3 Analyseer de gebruikte zoektermen
Onder het menu item Catalog -> Search Terms kan je zien welke zoekopdrachten je webshop bezoekers hebben gebruikt. Daarnaast kan je zien hoeveel producten er als gevolg van deze zoekopdrachten zijn getoond. Deze data is erg belangrijk! Het kan bijvoorbeeld aangeven welke producten en / of categorieen niet makkelijk te vinden zijn via je reguliere navigatie, of het kan aangeven dat bezoekers bepaalde producten zoeken die niet in je assortiment zitten.
Je dient deze zoektermen dus goed door te nemen….en als altijd…begin met de grote bulk: Sorteer de zoektermen derhalve op Number of Uses (van groot naar klein). Je ziet dan meteen de belangrijkste zoektermen en het aantal resultaten.
Doe nu per zoekterm de juiste optimalisatie:
Kijk of het aantal resultaten overeenkomt met de zoekterm
Voeg synoniemen toe (Synonym for)
Voeg een redirect URL toe. Deze functie is best wel cool. Stel dat een zoekterm bijvoorbeeld overeenkomt met een bestaande productcategorie. Zet dan in dit veld de URL van deze categorie. In plaats van de zoekresultaten pagina, zal de zoekterm direct landen op de aangegeven categorie pagina. Je kan dit verder verfijnen door bijvoorbeeld als URL ook filters toe te voegen. Stel iemand zoekt op “UGGS maat 41”, voer dan onder de Redirect URL de URL in van je webshop waar maat 41 en merk UGGS als is meegenomen.
Samenvattend: de zoekfunctie van Magento is niet super…..maar….als je deze bovenstaande stappen nog niet hebt doorlopen en je de beschikbare data nog niet hebt geanalyseerd en/of geoptimaliseerd dan is er met enkele uurtjes werk al veel te verbeteren.
Mocht je vragen hebben over de Magento zoekfunctie die niet beantwoord zijn in dit artikel, dan hoor ik dat graag. Neem gerust contact met ons op.
RELATED POSTS
mei 20, 2023 by Luka Markovic
Top 10 Prijsvergelijkingstools (met een Magento integratie)
In de wereld van e-commerce zijn concurrerende prijsstrategieën cruciaal voor het succes van Magento webshop eigenaren. Het gebruik ...
april 19, 2023 by Luka Markovic
Ontdek de voordelen van ons Hyvä Essentials-pakketthema: een aangepast Magento-thema voor een verbeterde gebruikerservaring en winkelbezorgtijd
Younify's eerste ervaring met het Hyvä-thema was ongeveer 2 jaar geleden toen we onze Senior Frontend Developer de taak gaven om Hyv...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!