Standaard beschikt Magento over een ‘review’ en een ‘rating’ functie. Het belang van een ‘rating-systeem’ in een webwinkel heeft Patrick van Buren (Sales Manager Comparison bij Kieskeurig.nl) in september 2012 al duidelijk gemaakt in een kennissessie bij Younify.
In dit artikel laten we de standaard mogelijkheden van product reviews in een Magento webwinkel zien en kijken we naar diverse extensies van product-reviews.
Magento reviews Een ‘review’ oftewel productbeoordeling, behoort tot de standaard mogelijkheden binnen Magento. Deze functie geeft de bezoeker/consument de mogelijkheid zijn of haar mening bij een product te geven.
Bij een product waar nog geen beoordeling door een consument is geschreven, wordt de mogelijkheid gegeven deze als eerste te schrijven. Een webwinkel met deze functie biedt een aantal voordelen voor de zowel de webwinkelier als de consument ten opzichte van een webwinkel welke deze functie niet heeft;
Een andere klant heeft het product eerder gekocht, en is (hopelijk) tevreden met zijn of haar aankoop.
De webwinkel komt betrouwbaarder over.
Producten kunnen extra onder de aandacht worden gebracht.
Naast deze ‘review-mogelijkheid’ biedt Magento standaard een ‘Rating’ functie.
Magento Rating
Het Magento rating systeem staat niet standaard ingeschakeld. Het biedt de mogelijkheid om de bezoeker een product te laten beoordelen door middel van een rating van 1 tot 5 sterren. De webwinkelier heeft zelf de keuze waarop de consument het product kan beoordelen. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om te ‘raten’ op kwaliteit, klantenservice en levering.
Diverse Magento review-extensies De beschikbaarheid van de vele extensies is één van de redenen waarom Magento steeds meer terrein op de webwinkelmarkt wint. Naast deze standaard functies zijn er een groot aantal aanvullende extensies beschikbaar. Zo stuurt de extensie ‘Review Booster’ een e-mail naar de klant met de vraag of hij/zij een beoordeling wilt plaatsen. Daarnaast heeft ‘social sharing’ de laatste jaren een sterke opmars gemaakt. Snel content delen door middel van Facebook, Twitter en honderden andere netwerken zullen naar verwachting de komende tijd blijven groeien.
Haken en ogen aan productreviews
Naast alle voordelen welke productreviews kunnen bieden voor zowel webwinkelier als consument, zijn er ook diverse haken en ogen.
Productreviews verschijnen niet automatisch maar moeten door de webwinkelier worden gekeurd. Dit heeft als voordeel dat er geen kwetsende of beledigende reviews verschijnen, maar ook dat de webwinkelier de macht heeft om reviews te weigeren. In het ergste geval laat de webwinkelier alleen de positieve reviews door, en weigert de negatieve. De webwinkelier kan er tevens voor kiezen om zelf (positieve) reviews te schrijven en deze te plaatsen.
Reviews verkrijgen Om de klant zo ver te krijgen om een review te schrijven, moet je als webwinkelier soms net een stapje verder gaan. Het kost de klant tijd, en daar moet wat tegenover staan. Enkele tips om de klant toch over te halen zijn;
Geef korting als de klant een review wilt invullen
Voeg de mogelijkheid toe aan de bedankpagina
Verplicht bezoekers niet om zich te registreren voor het plaatsen van een review. Voorkom die extra drempel.
Stimuleer bezoekers om een review te plaatsen en een herhalingsaankoop te laten doen, bijvoorbeeld door ze korting te geven op de volgende aankoop als ze een review plaatsen.
Stuur een paar dagen na het leveren van het product een mailtje naar de klant waarin je vraagt of de klant een beoordeling wil achterlaten via de website.
Productbeoordelingen bieden mogelijkheden voor de webwinkeliers. Het kan net dat laatste zetje zijn wat een twijfelende klant over de streep kan trekken. Magento beschikt over de de basis, maar kan ten alle tijden worden uitgebreid met extra extensies.
RELATED POSTS
mei 20, 2023 by Luka Markovic
Top 10 Prijsvergelijkingstools (met een Magento integratie)
In de wereld van e-commerce zijn concurrerende prijsstrategieën cruciaal voor het succes van Magento webshop eigenaren. Het gebruik ...
april 19, 2023 by Luka Markovic
Ontdek de voordelen van ons Hyvä Essentials-pakketthema: een aangepast Magento-thema voor een verbeterde gebruikerservaring en winkelbezorgtijd
Younify's eerste ervaring met het Hyvä-thema was ongeveer 2 jaar geleden toen we onze Senior Frontend Developer de taak gaven om Hyv...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!