Magento review mogelijkheden

Standaard beschikt Magento over een ‘review’ en een ‘rating’ functie. Het belang van een ‘rating-systeem’ in een webwinkel heeft Patrick van Buren (Sales Manager Comparison bij Kieskeurig.nl) in september 2012 al duidelijk gemaakt in een kennissessie bij Younify.

In dit artikel laten we de standaard mogelijkheden van product reviews in een Magento webwinkel zien en kijken we naar diverse extensies van product-reviews.

Magento reviews
Een ‘review’ oftewel productbeoordeling, behoort tot de standaard mogelijkheden binnen Magento. Deze functie geeft de bezoeker/consument de mogelijkheid zijn of haar mening bij een product te geven.

Bij een product waar nog geen beoordeling door een consument is geschreven, wordt de mogelijkheid gegeven deze als eerste te schrijven.


Een webwinkel met deze functie biedt een aantal voordelen voor de zowel de webwinkelier als de consument ten opzichte van een webwinkel welke deze functie niet heeft;

  • Een andere klant heeft het product eerder gekocht, en is (hopelijk) tevreden met zijn of haar aankoop.
  • De webwinkel komt betrouwbaarder over.
  • Producten kunnen extra onder de aandacht worden gebracht.

Naast deze ‘review-mogelijkheid’ biedt Magento standaard een ‘Rating’ functie.

Magento Rating

Het Magento rating systeem staat niet standaard ingeschakeld. Het biedt de mogelijkheid om de bezoeker een product te laten beoordelen door middel van een rating van 1 tot 5 sterren. De webwinkelier heeft zelf de keuze waarop de consument het product kan beoordelen. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om te ‘raten’ op kwaliteit, klantenservice en levering.

Diverse Magento review-extensies
De beschikbaarheid van de vele extensies is één van de redenen waarom Magento steeds meer terrein op de webwinkelmarkt wint. Naast deze standaard functies zijn er een groot aantal aanvullende extensies beschikbaar. Zo stuurt de extensie ‘Review Booster’ een e-mail naar de klant met de vraag of hij/zij een beoordeling wilt plaatsen. Daarnaast heeft ‘social sharing’ de laatste jaren een sterke opmars gemaakt. Snel content delen door middel van Facebook, Twitter en honderden andere netwerken zullen naar verwachting de komende tijd blijven groeien.

Haken en ogen aan productreviews

Naast alle voordelen welke productreviews kunnen bieden voor zowel webwinkelier als consument, zijn er ook diverse haken en ogen.

Productreviews verschijnen niet automatisch maar moeten door de webwinkelier worden gekeurd. Dit heeft als voordeel dat er geen kwetsende of beledigende reviews verschijnen, maar ook dat de webwinkelier de macht heeft om reviews te weigeren. In het ergste geval laat de webwinkelier alleen de positieve reviews door, en weigert de negatieve. De webwinkelier kan er tevens voor kiezen om zelf (positieve) reviews te schrijven en deze te plaatsen.

Reviews verkrijgen
Om de klant zo ver te krijgen om een review te schrijven, moet je als webwinkelier soms net een stapje verder gaan. Het kost de klant tijd, en daar moet wat tegenover staan. Enkele tips om de klant toch over te halen zijn;

  • Geef korting als de klant een review wilt invullen
  • Voeg de mogelijkheid toe aan de bedankpagina
  • Verplicht bezoekers niet om zich te registreren voor het plaatsen van een review. Voorkom die extra drempel.
  • Stimuleer bezoekers om een review te plaatsen en een herhalingsaankoop te laten doen, bijvoorbeeld door ze korting te geven op de volgende aankoop als ze een review plaatsen.
  • Stuur een paar dagen na het leveren van het product een mailtje naar de klant waarin je vraagt of de klant een beoordeling wil achterlaten via de website.

Productbeoordelingen bieden mogelijkheden voor de webwinkeliers. Het kan net dat laatste zetje zijn wat een twijfelende klant over de streep kan trekken. Magento beschikt over de de basis, maar kan ten alle tijden worden uitgebreid met extra extensies.