‘Klik om te bellen’ mobiele advertenties

Mobiele telefoons gaan het straatbeeld steeds meer domineren. Een snelle blik in de trein, op straat of op een vliegveld kan dit beeld bevestigen. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met permanente internetverbinding. Hier zitten ook potentiële kopers tussen en is het dus interessant om dit platform te benutten.

Veel potentiële klanten hebben de behoefte om iemand te spreken voordat er tot koop over wordt gegaan. Onderzoek toont aan, dat maar liefst 52% van de smartphone gebruikers het bedrijf in kwestie hebben gebeld nadat er lokale informatie was opgezocht op de mobiele telefoon. Een zogenaamde ‘click-to-call’ strategie/mogelijkheid lijkt dus cruciaal te zijn.

Zowel grote als kleine organisaties hebben de ‘click-to-call’ functionaliteit al geïmplementeerd in de AdWords advertenties om mobiele reizigers te bereiken. Deze bedrijven hebben inmiddels al interessante resultaten geboekt. Comcast, een Amerikaanse internetprovider, mocht een groei van 10% in de online verkopen noteren.
20 miljoen gesprekken
Via de ‘click-to-call’ functionaliteit worden er maar liefst 20 miljoen telefoongesprekken per maand gevoerd. We mogen hieruit concluderen dat advertenties met deze functionaliteit werken en een belangrijk onderdeel gaan vormen van mobiel adverteren.

Google werkt hard aan het verder verbeteren van de ‘click-to-call’ functie in mobiele advertenties voor zowel adverteerders als gebruikers. Een aantal opties waar Google recentelijk aan heeft gewerkt:

  • ‘Click-to-call’ knop – Een knop in de mobiele advertentie waarmee geïnteresseerden met één druk op de knop het bedrijf in kwestie kunnen bellen. Eerste resultaten laten zien dat dit positief werkt op doorklik percentages en aantal telefoongesprekken.
  • De functionaliteit ‘call forwarding numbers’ biedt adverteerders inzicht in de telefoongesprekken details. Zoals de lengte van het gesprek en het netnummer van de beller. Deze functie is inmiddels beschikbaar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In de komende maanden verwacht Google dit verder uit te rollen naar andere landen.

*De nieuwe ‘call’ knop in een mobiele advertentie maakt het mogelijk direct het bedrijf te bellen. Nu alleen nog in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.