Hoe herken ik een goede Magento webshop ontwikkelaar

We hebben dagelijks mensen aan de telefoon die een probleem hebben met hun bestaande webshop ontwikkelaar. De ontwikkelaar heeft, zo blijkt achteraf, niet voldoende kennis in huis over Magento waardoor het project vertraging heeft opgelopen, er moeilijk oplosbare technische problemen zijn en budgetten zijn overschreden.

Veel bedrijven hebben zich de afgelopen tijd gestort op ‘Magento’, het is immers (terecht) immens populair. Maar hoe weet je nou zeker dat de webshop ontwikkelaar voldoende Magento kennis in huis heeft om je webshop op tijd, naar tevredenheid en binnen het gestelde budget te leveren?

Check dit lijstje en de kans op succes wordt enorm vergroot:

  • Om te beginnen ben ik van mening dat een ontwikkelaar tussen de 7-10 Magento webshops in zijn portfolio moet hebben om enigzins ervaren te zijn. Ik heb zelf gemerkt dat ik pas na +/- 5 webshops de ins- en outs- van Magento begon te leren. Zonder deze 7-10 Magento webshops in het portfolio, neemt de kans op problemen toe. Wij naderen nu de 40 shops en hebben nu echt het gevoel dat wij lekker op dreef zijn 🙂
  • Maakt de ontwikkelaar alleen gebruik van gratis of aangekochte templates, of heeft hij echt eigen designs? Bel hem op en vraag hoeveel procent van zijn Magento websites, gebruik maken van een uniek design (dus waar niet een template als basis diende). Het standaard template werk zou (naar mijn mening) niet meer dan 10-20% van het portfolio mogen zijn.
  • Magento heeft een demo winkel. Een link vind je hier. Bekijk deze winkel goed en vergelijk deze dan met het portfolio van de website ontwikkelaar. Heeft hij veel stijlkenmerken gelijk gelaten (wat ik niet zo sterk vind)? Check vooral deze elementen:Zijn de blokken (bijvoorbeeld de poll, de ‘compare products’), ook hoekig en inspiratieloos?
    Zijn de gebruikte knoppen (toevoegen aan winkelwagen e.d.), praktisch gelijk aan de demo winkel (=oranje & niet zo erg aantrekkelijk).
    Zijn de iconen nog exact hetzelfde als in de demo winkel.
    Zie deze afbeelding. De pijlen geven stijlelementen aan die in een uniek design, er anders uit zouden moeten zien. It’s all in the details.
  • Aan de checkout pagina (dat is de pagina vlak voordat je besteld), kan je ook vaak zien met hoeveel oog voor detail de shop gemaakt is. Standaard heeft Magento vaak een bug dat het Provincie veld een sterretje heeft dat het een verplicht veld is. Voor een Nederlandse shop wil je dat natuurlijk niet. Dus dat zou weggehaald moeten zijn:

  • Als het om een Nederlandstalige webshop gaat: is alle tekst wel in het Nederlands? Ook de zoek knop, de bestelbutton en alle menu items?
  • Magento webshops maken vaak gebruik van een standaard foutmeldingspagina. Deze kan je vaak opvragen door bijvoorbeeld achter het domein iets te typen. Zeg maar blabla. Dus het zou dan worden: https://www.domein.nl/blabla Hoe ziet de pagina eruit? Is die netjes vormgegeven met teksten die van toepassing zijn op de site, of bevat deze vreemde (standaard Magento) plaatjes en teksten.

  • Magento maakt gebruik van standaard e-mail templates. Deze bevatten vaak nog standaard Magento items (Magento logo, magento teksten, foutieve contactgegevens e.d.). Schrijf je in op de nieuwsbrief van een aantal sites. Krijg je een nette e-mail, of ziet het er toch niet zo verzorgd uit?
  • Sommige webbrowsers, zoals Internet Explorer etc. zijn wat kritisch als het gaat om de weergave van designs. Bekijk het portfolio dus niet alleen in bijvoorbeeld Mozilla, maar ook in Internet Explorer, Google Chrome en Safari.
  • Als je een webadres van de Magento webshop intypt zie je in de adresbalk altijd een icoontje. Is dit het standaard Magento icoon? Zo ja….huhhh not good.

  • Als je echt precies wilt zijn….kijk dan welke animatie gebruikt wordt op de betaalpagina.
  • Naast alle technische aspecten is natuurlijk het zakelijk resultaat en advies ook erg belangrijk. Kan de webontwikkelaar zich verplaatsen in je bedrijf, heeft hij al ervaring in de branche? Heeft hij niet alleen ‘webadvies’ maar kan hij ook goed meedenken in processen en marketing?
  • Ook webshop ontwikkeling is ‘people business’. Bel het bedrijf, stel je vragen en bekijk welk gevoel je er bij krijgt. Volg dan gewoon je intuitie!

Ik hoop dat dit lijstje van nut kan zijn voor de juiste selectie van je partner voor de ontwikkeling van je webshop. Mocht je hier nog vragen over hebben, neem dan gerust contact met ons op, of laat je bericht achter in de comments.

Ben je op zoek naar een ervaren Magento partner voor de ontwikkeling van je webshop? Neem gerust contact met ons op (tel: 020 800 5005)! Volg ons nu op Twitter en maak kans op de onestepcheckout module t.w.v. 590€
Follow me on Twitter