fbpx Younify | Online Marketing | Google Tag Manager

Google Tag Manager: nieuwe tool van Google

Google blijft de site en de toepassingen continue updaten. Begin deze maand heeft Google een nieuwe tool uitgebracht, genaamd Google Tag Manager. In dit blog artikel kijken we naar de mogelijkheden van deze nieuwe tool.

Een eigen Tag Management Systeem

Google Tag Manager is een gratis tag management systeem waarmee het toevoegen en verwijderen van tags heel makkelijk wordt gemaakt. Tags zijn stukjes code op een webpagina welke ervoor zorgen dat er data verzameld kan worden. Tags zijn noodzakelijk om gegevens te analyseren in bijvoorbeeld Google Analytics.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een nieuwe tool van Google die los staat van Analytics of AdWords. Het systeem is makkelijk om mee te werken. De Tag Manager maakt het mogelijk om alle tags via één regel code te managen. Deze regel verwijst naar een extern Javascript bestand. Hiermee kun je alle tags vanuit één interface beheren. Eenmalig moet er een code, afkomstig van de Tag Manager ingevoerd worden op alle pagina’s van een website. Deze code vervangt dan de codes van Analytics en AdWords. Zodra dit gebeurd is kun je de tags toevoegen en bewerken via de nieuwe tool van Google!

Een uitkomst voor online marketeers!

Net als de meeste tools van Google is ook deze tool eenvoudig om mee te werken. Deze tool geeft online marketeers de optie om tags e.d. zelf te beheren. Er hoeft geen code op de website meer worden aangepast en dit kan fouten verkleinen. Als je als marketeer er voorheen zelf niet uitkwam, hoef je nu ook geen webmaster meer in te schakelen! Daarnaast is nog een groot voordeel dat de Tag Manager van Google de tags a-synschroon laad. Hierdoor zal een webpagina sneller laden dan wanneer een pagina losse tags gebruikt.

Keer op keer brengt Google nieuwe tools en / of updates uit, waarmee de grote zoekmachine de online marketing voor bedrijven steeds eenvoudiger maakt. Dat wordt wederom ook gedaan met deze tool. De tags kunnen nu eenvoudig beheerd worden door de webeigenaren of online marketeers. Momenteel is deze tool alleen nog beschikbaar in het Engels. De tool wordt binnenkort uitgebreid naar andere talen, ongetwijfeld wordt Nederlands dan ook toegevoegd.

X