Google lanceert The Customer Journey to Online Purchase tool

Google Analytics is de afgelopen maanden uitgebreid met diverse rapporten waarmee er beter in kaart kan worden gebracht welke rol de diverse kanalen in het aankoopproces hebben. Deze inzichten zijn nu samengebracht in een nieuwe tool: The Customer Journey to Online Purchase.

Veel bezoekers converteren niet naar aanleiding van één boodschap, afbeelding of advertentie. Zo kan een bezoeker een advertentie hebben gezien, op een link van een vriend hebben geklikt en in Google hebben gezocht alvorens er een aankoop wordt gedaan. Alle interacties kunnen dan ook van invloed zijn op de aankoopbeslissing van een bezoeker.

Welke data kun je met deze tool achterhalen?

De nieuwe Customer Journey tool maak het mogelijk om onderzoek te doen naar het online koopgedrag van de bezoekers en de verhoudingen tussen deze interacties in kaart te brengen.

Verschillende data die met deze tool achterhaald kan worden:

  • Het verkoop pad gebaseerd op interacties van een enkele e-commerce adverteerder
  • Hoe verschillende marketingkanalen helpen om je bezoekers sneller en beter te laten converteren
  • Het verband tussen het aantal dagen voor een bezoeker een bestelling plaatst en de bestelwaarde.
  • Benchmarks van verschillende industrieën

Door dit laatste punt wordt het bijvoorbeeld mogelijk om cijfers binnen je eigen industrie te bekijken. Deze kun je vervolgens vergelijken met je eigen data om te te bepalen op welke kanalen er een inhaalslag gemaakt kan worden.

De Customer Journey to Online Purchase is dan ook een tool die ingezet kan worden binnen de online marketing om aanpassingen te doen in strategieën en de budgetverdeling van de verschillende kanalen die ingezet kunnen worden.