Facebook account verificatie

Twitter had het al, en Facebook nu ook: verificatie van gebruikers. Beroemde personen en bedrijven worden op echtheid gecontroleerd om zo fake en dubbele accounts tegen te gaan. Facebook account verificatie neemt eventuele twijfel bij de bezoeker weg wanneer er meerdere accounts bestaan van één gebruiker.

Facebook account verificatie

Blauw vinkje

Met een blauw vinkje geeft facebook aan dat het om een geverifieerd account gaat. Het vinkje moet op Twitter al geruime tijd duidelijkheid geven over de echtheid van het profiel. Toch wordt hier niet altijd naar gekeken. Nemen we het profiel van Willem Holleeder op Twitter dan zien we dat hij (of is het een zij?) ruim 110.000 volgers heeft. Daarbij worden zijn tweets op het oog gemiddeld 700 keer geretweet. Dit terwijl hij in de media al heeft aangegeven niet eigenaar te zijn van dit profiel, én dit ondanks het ontbreken van een blauw vinkje.

Terug naar Facebook: bij een aantal grote bedrijven en beroemde personen is de verificatie al te zien. Dit vinkje verschijnt in de zoekresultaten en op de profielpagina.

Wat moet je doen?

Niets. Als houder van een profielpagina voor je merk/bedrijf is er geen actie vereist of überhaupt mogelijk, het enige wat je kunt doen is afwachten. Facebook handelt de verificatie namelijk zelf af. Wachten hoef je overigens alleen in spanning te doen als je een meer dan gemiddeld aantal likers hebt. Op het moment heeft slechts een klein deel van de echt ‘grote’ accounts een vinkje gekregen, voor kleinere bedrijven en individuen is het onduidelijk of en wanneer de verificatie plaats zal vinden. Zie je iemand anders met je eigen (bedrijfs)naam ervandoor gaan dan is er wel de mogelijkheid om dit profiel te rapporteren aan Facebook als een fake account.

De impact

Voor 99,99% van de bedrijven/individuen heeft de Facebook verificatie nog helemaal geen impact, maar wie weet komt daar in de toekomst verandering in. Voor de overige 0,01% is het afwachten wat het effect is, maar eerder onderzoek heeft aangetoond dat vertrouwen een belangrijk issue is in de e-commerce. Elk middel wat een bedrijf daarbij in kan zetten is bruikbaar en dus ook een verificatie van Facebook.