Eisen voor advertentieteksten Google AdWords

In dit blogitem staan we stil bij een aantal eisen die Google stelt aan de advertentieteksten van Google AdWords.

Technisch

Bij het opstellen van een advertentie ben je altijd gebonden aan een tekenlimiet wegens beperkte ruimte binnen Google. Voor de titel van de advertentie en voor de beschrijvingsregels kun je niet meer dan de aangegeven tekens gebruiken (inclusief spaties). Bij de zichtbare URL kun je wel meer tekens gebruiken dan wordt aangeraden, echter als er te veel tekens gebruikt worden, wordt de URL verkort weergeven.

Hieronder heb ik de tekenlimieten op een rij gezet:

  • De titel van de advertentie (inclusief spaties) mag hooguit 25 tekens bevatten
  • De beschrijvingsregels mogen elk afzonderlijk 35 tekens bevatten
  • De zichtbare URL mag 35 tekens bevatten

Het kan zijn dat Google minder tekens accepteert dan het tekenlimiet. Dit kan voorkomen bij het gebruik van brede hoofdletters of leestekens. Google Adwords geeft een melding wanneer het tekenlimiet wordt overschreden.

Als je tekens gebruikt die niet voorkomen in het Latijnse alfabet kan het tekenlimiet ook afwijken. Talen als Chinees, Japans en Koreaans (waarbij gebruik wordt gemaakt van double-byte tekens) wijken af van het bovenstaande tekenlimiet. Voor deze talen mag je 12 tekens gebruiken in de titel, 17 teken voor elke beschrijvingsregel en 17 tekens voor de zichtbare url.

Langere tekstadvertenties

Daarnaast zijn er Oost Europese of Aziatische landen die ook langere tekstadvertenties goedkeuren. Voor langere tekstadvertenties mag je 30 tekens gebruiken voor de titel en maximaal 76 tekens voor de twee beschrijvingsregels. Als je binnen de langere tekstadvertenties gebruik maakt van double byte tekens mag je voor de titel 15 tekens gebruiken en voor de twee beschrijvingsregels 38 tekens.

Je kunt langere tekstadvertenties maken als je de advertenties target op één van de volgende landen: Azerbeidzjan, China, Hongkong, Japan, Kazachstan, Kirgizië, Oekraïne, Oezbekistan, Russische Federatie, Tadzjikistan, Taiwan, Turkmenistan, Wit-Rusland en Zuid-Korea.

Langere tekstadvertenties toevoegen aan AdWords:

  • Ga naar het tabblad ‘Advertenties’ en klik op ‘Nieuwe advertentie’.
  • Klik op ‘tekenlimieten voor advertenties die getarget zijn op Oost-Europese en Aziatische landen’ onder het veld ‘Nieuwe advertentie’.
  • Klik vervolgens ‘ik wil een langere advertentie maken’ aan
  • Volg de instructies om de advertentie verder te maken en sla de advertentie op.

Spelling en grammatica

Een advertentie in Google AdWords moet grammaticaal in orde zijn. Grammaticafouten, verkeerde woorden, werkwoordsvormen of onjuiste spelling wordt niet goedgekeurd door Google.

Er zijn uitzonderingen betreffende de spelling. Woorden die vaak verkeerd worden geschreven of spellingvarianten die vaak gebruikt worden, worden wel geaccepteerd. Daarnaast mag je ook afkortingen, namen, woordspelingen etc. gebruiken in de tekstadvertenties.

In ons volgende blogitem zullen we nog een aantal eisen voor de advertentieteksten bespreken!