Een Google Analytics sales funnel opzetten voor je Magento webshop

Ik heb mij gespecialiseerd in twee dingen: ontwikkelen van Magento webshops en advies op het gebied van het verhogen van conversie (=het percentage klanten dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop). Ik gebruik vaak Google analytics om na te gaan hoe ‘goed’ een webshop is.

Een van de beste functies van Google Analytics is de ‘Goal’ (Doelen) functie. Je kan hiermee nauwkeurig nagaan hoe effectief je bent in het bereiken van je doelen (verkopen en het genereren van leads) en waar e.e.a. nog te verbeteren is.

Deze blog beschrijft in het kort hoe je een ‘Goal’ (doel) voor je Magento webshop kan opzetten in Google Analytics. Bij deze stappen ga ik ervan uit dat je Google Analytics al hebt draaien op je Magento webshop.

1) Login op Google analytics en selecteer de site waarvoor je een doel wilt instellen. Klik op edit.

2) Op het volgende scherm klik op ‘Add Goal’

Setting-up a Google analytics sales funnel

3) Geef je doel een naam (bijvoorbeeld ‘Verkoop’) en configureer het scherm als volgt:

  • Selecteer ‘URL Destination’ als goal type.
  • Selecteer ‘Head Match’ als match type.
  • De Goal URL, is de URL voor een afgeronde verkoop. Voor Magento shops is dit normaal:
  • https://www.jouwdomein.nl/checkout/onepage/success/
  • In Goal value vult het gemiddeld aankoopbedrag in van je klanten.
  • Klik vervolgens op: ‘Yes, create a funnel for this goal’

4) Nu moeten wij de verschillende stappen definieren voor je doel ‘Verkoop’

  • In stap 1 vullen wij devolgende URL in: https://www.jouwdomein.nl/index.php en noemen deze ‘Home’ – Dit is je homepage
  • In stap 2 vullen wij devolgende URL in: https://www.jouwdomein.nl/checkout/cart/ en noemen deze ‘Winkelwagen’ – Dit is je winkelwagen pagina (Yess! iemand heeft een product toegevoegd in z’n winkelwagen!)
  • In stap 3 vullen wij devolgende URL in: https://www.jouwdomein.nl/checkout/onepage/ en noemen deze ‘Checkout’ – De klanten die op deze pagina komen zitten op de checkout pagina. Het enige waar je ze nog van moet overtuigen is om al hun gegevens in te voeren en op ‘Bestel nu’ te klikken 🙂

5) Klik ‘Save Goal’.

Doe nu hetvolgende: neem een stuk papier en schrijf op welk percentage klanten jij denkt dat een bestelling ook echt afrond (dus van de checkout stap naar een daadwerkelijke bestelling):…..80%, 40%…10%?
Laat de statistieken een paar dagen lopen, controleer of het goed werkt en kijk dan naar het resultaat. Het zou er als volgt uit moeten zien:

Wat is jouw webshop conversie op dit gebied? En hoe kan je het verbeteren? Dat is het onderwerp van onze volgende post!

Bent u op zoek naar een ervaren Magento partner voor de ontwikkeling van uw webshop? Neem gerust contact met ons op!
Follow me on Twitter