Doelen instellen in Google analytics

Meten is weten! Voor webshops is dit redelijk eenvoudig, zet de e-commerce module aan en je eerste data stroomt binnen. Bij website is het complexer. Allereerst, wat wil je graag meten? Aanvragen en mails die binnen komen via formulieren zijn goed te meten. Hiermee krijg je dus inzicht op welke wijze de bezoeker binnen kwam en wat hij deed alvorens contact op te nemen. Nieuwsbrief inschrijvingen, bel mij terug formulieren en andere scripts zijn allemaal goed te meten via Analytics.

Dit kan door in Analytics doelen in te stellen;

STAP 1, log in bij Google Analytics, nu zie je een overzicht van je account(s). Klik op bewerken. 

STAP 2, kies het juiste rapport en klik op bewerken

STAP 3, het daadwerkelijk instellen van de doelen

3.1 kies voor + doel toevoegen

3.2 geef een doelnaam op, bijvoorbeeld succesvolle bel mij terug aanvraag

3.3 kies het doeltype, in dit geval gaan we voor een URL-bestemming

3.4 er zijn 3 types URL-bestemmingen mogelijk, ‘kop zoeken’, ‘exact zoekwoord’ of ‘overeenkomst reguliere expressie’;

  • Kop zoeken: als er gebruik gemaakt wordt van dynamische parameters aan het einde van de bedankpagina-URL (= veranderende informatie bij iedere succesvolle conversie), geef dan het niet veranderende gedeelte op (statistische). Uw URL wordt na een succesvolle bel mij terug, www.uwurl.nl/belmijterugsucces.html?nr122 en bij uw volgende klant is dit, www.uwurl.nl/belmijterugsucces.html?nr123 dan het niet veranderende gedeelte (statische) www.uwurl.nl/belmijterugsucces.html;
  • Exact zoekwoord: De url die hierin opgegeven wordt is een URL die niet dynamisch mag zijn, dus altijd statistisch. Dit zou dan kunnen zijn, www.uwurl.nl/belmijterugsucces Dit mag dus niet zoals bij kop zoeken veranderen.
  • Overeenkomst reguliere expressie: Sommige websites en webshops hebben telkens totaal verschillende bedankpagina’s. www.uwurl.nl/bedankt_belmijterug.html?nr123 en www.uwurl.nl/belmijterugsucces.html?nr113 Als dit het geval is dan wordt het iets complexer om te meten,  In dit geval wordt het iets ingewikkelder dan bovenstaande twee opties en zul je met reguliere expressie moeten werken. Google legt het u uit.

3.5 vul de Doel-URL in, dit is dus afhankelijk van uw bedankt pagina zoals bij punt 3.4 uitgelegd.

– Kop zoeken: /belmijterugsucces.html
– Exact zoekwoord: /belmijterug.html
– Overeenkomst: /(voorbeeld)_bedankt.html?klant=.*$

3.6 Doelwaarde, vul een doelwaarde in als een gemiddelde kunt berekenen. Bijvoorbeeld u krijgt 10 aanvragen via uw bel mij terug op uw homepage per maand, deze 10 kennen een succes percentage van 20%, dus 2 succesvolle aanvragen per maand met een gemiddelde waarde van 500 euro. Uw 10 aanvragen per maand zijn dan 100 euro per stuk waard. U kunt dan een waarde van 100 euro aan een aanvraag koppelen.

3.7 Doeltrechter, als bezoekers eerst langs een aantal standaard pagina’s gaan zoals in een webshop langs de check out kunt u hier een check out voor aanmaken, zo kunt u uw uitstap paden analyseren en verbeteren. Dit punt wordt in een volgende blogpost verder uitgelegd.

3.8 Controle, controleer uw instellingen door een test. Zie ons onderstaande stappenplan voor meer hulp.

4.0 U heeft doelen ingesteld en kunt nu beter uw website of webshop analyseren.