Behaal lagere kosten per klik door een goede kwaliteitsscore

Aan elk zoekwoord in een Google AdWords campagne wordt door Google de zogenaamde kwaliteitsscore toegekend. In dit blogitem zullen we bespreken wat de invloed van de kwaliteitsscore is en op welke manier deze wordt bepaald.

Hoe zit de kwaliteitsscore in elkaar?

De kwaliteitsscore is een score die elk zoekwoord in een campagne krijgt  en varieert van een cijfer tussen de 1 en de 10. Een 10 is het hoogste cijfer dat wordt uitgedeeld en betekent dat Google de advertentie, zoekwoord en landingspagina als zeer relevant bestempeld. Volgens Google spelen de volgende factoren een rol:

  • Het CTR-ratio: hoe vaker er op jouw advertenties wordt geklikt in verhouding tot andere advertenties, hoe beter
  • De geschiedenis van je profiel (welke CTR’s werden er in het verleden behaald)
  • De kwaliteit van de landingspagina: hoe relevant, transparant en makkelijk om te navigeren is de landingspagina
  • Relevantie zoekwoorden en advertentie: hoe relevant is het zoekwoord voor de advertentie
  • Relevantie zoekwoorden en de zoekopdracht: hoe relevant is het zoekwoord voor de zoekopdracht

Op welke manier kan de kwaliteitsscore worden bekeken?

De kwaliteitsscore per zoekwoord kan op twee manieren worden bekeken. Enerzijds kun je in Google AdWords op het vierkante ballonnetje naast een zoekwoord klikken. Makkelijker is het echter om een column toe te voegen zodat elke score direct getoond wordt. Op deze manier heb je continu een goed overzicht van alle kwaliteitsscores.

In de Google AdWords Editor staat deze column standaard aan. Echter moet je bij dit programma wel opletten dat je een campagne eerst update voor je de nieuwste kwaliteitsscores kunt zien. Kwaliteitsscores worden regelmatig aangepast door Google en kunnen dus nog wel eens schommelen.

Welke voordelen brengt een hoge kwaliteitsscore met zich mee?

Zoekwoorden met een hoge kwaliteitsscore worden door Google als zeer waardevol bestempeld. Hierdoor nemen de kosten per klik af en hoef je minder te bieden om bovenaan de pagina te komen. Concreet betekent dit dat je door het behalen van goede kwaliteitsscores op een nummer één positie lagere kosten per klik kan hebben dan iemand die lage kwaliteitsscores haalt en op de nummer twee positie staat.

Door de kwaliteitsscores probeert Google advertenties zo relevant mogelijk te houden en niet alleen voorrang te geven aan de hoogste bieder. Het behalen van goede kwaliteitsscores is dan ook belangrijk voor het succes van een campagne.