Adverteren met productadvertenties!

Sinds februari is er veel verandert binnen Google Shopping (de productenzoekmachine van Google). In dit blogitem laten we zien wat de (nieuwe) mogelijkheden zijn van Google Shopping gecombineerd met Google Adwords. Voor de meeste webwinkels zal Google shopping niet meer ontbreken binnen de online marketing strategie.

Op 16 november 2012 maakte Google bekend dat Google Shopping wereldwijd op de schop zou gaan. Sinds 13 februari 2013 is Google Shopping alleen nog terug te vinden binnen de betaalde resultaten en is het binnen de organische resultaten vrijwel helemaal verdwenen.

Sinds februari kan Google Shopping ingezet worden middels een koppeling tussen het Merchent Center en het AdWords account. Als je al een Merchant center account hebt kun je deze koppelen met Google AdWords, eveneens kun je ook via het Merchant Center Google Shopping opzetten. Hierdoor kun je als adverteerder productgegevens (via een productfeed) weergeven binnen de zoekresultaten van Google. Daarnaast worden de producten getoond binnen de resultaten van Google Shopping.

Welke mogelijkheden zijn er?

Productie informatie kan op twee manieren getoond worden binnen de betaalde zoekresultaten van Google. Allereerst kun je een productextentie aanmaken, deze kun je toevoegen aan bestaande campagnes en worden getoond onder de betreffende advertentie. Productextenties zijn vergelijkbaar met sitelinks, echter wordt er nu productinformatie getoond onder de advertentie i.p.v een link. Bijvoorbeeld de producten met een prijs erbij. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van de productextenties:

Wij verwachten niet dat deze mogelijkheid nog lang blijft bestaan, waarschijnlijk wordt deze optie overgenomen door de advertenties met productvermeldingen, wat de tweede mogelijkheid is om productinformatie te tonen binnen de betaalde zoekresultaten. Hoe het werkt met de productadvertenties leggen we hieronder uit.

Productadvertenties

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van productadvertenties:

Een campagne met productadvertenties kun je opzetten binnen Google adWords:

  • Maak een nieuwe campagne aan, alleen voor het zoeknetwerk
  • Selecteer vervolgen ‘advertenties met productvermeldingen’
  • Stel de gewenste instellingen in
  • Selecteer onderaan de pagina het ID van het Merchant Account (om aan te geven welke feed gebruikt kan worden)
  • Let er op dat de juiste taal en locatie wordt ingesteld. Bij het aanmaken van de productfeed is er aangegeven op welke taal en welk land de feed gericht is. Zorg ervoor dat de instellingen van de campagne overeenkomen met de instellingen van de productfeed, anders worden de producten niet weergegeven.

Als de campagne is aangemaakt kun je advertentiegroepen en advertenties aanmaken. Vervolgens kom je op het tabblad ‘automatische targeting’. Hier kun je een productdoel toevoegen aan de advertentiegroep. Standaard staat deze optie op alle producten.

Je kunt de advertentiegroep ook op specifieke productgroepen richten. Dit kun je doen door een productfilter aan te maken. De beschikbare filters zijn: id, producttype, brand, condition, adwords labels, adwords grouping. Zie de afbeelding hieronder:

Door middel van deze filters kun je de advertentiegroepen op verschillende productgroepen richten en kun je spelen met de biedingen. Deze filters werken alleen wanneer deze kenmerken zijn opgenomen in de productfeed. Zo kun je bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen of artikelen met gratis verzending een AdWords label toevoegen en de biedingen daarop aanpassen.

Eveneens is het raadzaam om de advertentieteksten (promotieteksten) aan te passen op de verschillende advertentiegroepen.

Tips:

  • Het is belangrijk dat de productfeed helemaal in orde is voor volledig goede weergave. Binnen het Merchant center kun je de gegevenskwaliteit van de feed controleren. Zorg ervoor dat alle feed vereisten in orde zijn. Loop de punten langs en bekijk hoe je de feed nog verder kunt verbeteren.
  • Promotietekst: onderscheid je ten opzichte van de rest en breng bijvoorbeeld een speciale aanbieding onder de mensen. Voeg prijzen, promotiescodes en kortingsacties of speciale bezorgprijzen toe.
  • Speel met de biedingen. Geef bestsellers of producten met meer marge bijvoorbeeld hogere cpcs dan de andere producten.
  • Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden om er voor te zorgen dat de productadvertenties niet worden weergegeven bij irrelevante zoekopdrachten.
  • Zorg ervoor dat de feed volledig is ingevuld. Denk ook aan de productomschrijvingen, hier haalt Google de informatie van de producten mede vandaan.
  • Je kunt een advertentiegroep richten op alle producten (met een laag bod). Hierdoor kunnen je producten altijd getoond worden. Houd deze advertentiegroep scherp in de gaten, zorg ervoor dat de campagne rendabel blijft. Als de kosten te hoog zijn ten opzichte van de opbrengsten, kun je deze advertentiegroep beter onderbreken. En je richten op de advertentiegroepen met de productfilters.