Sinds februari is er veel verandert binnen Google Shopping (de productenzoekmachine van Google). In dit blogitem laten we zien wat de (nieuwe) mogelijkheden zijn van Google Shopping gecombineerd met Google Adwords. Voor de meeste webwinkels zal Google shopping niet meer ontbreken binnen de online marketing strategie.
Op 16 november 2012 maakte Google bekend dat Google Shopping wereldwijd op de schop zou gaan. Sinds 13 februari 2013 is Google Shopping alleen nog terug te vinden binnen de betaalde resultaten en is het binnen de organische resultaten vrijwel helemaal verdwenen.
Sinds februari kan Google Shopping ingezet worden middels een koppeling tussen het Merchent Center en het AdWords account. Als je al een Merchant center account hebt kun je deze koppelen met Google AdWords, eveneens kun je ook via het Merchant Center Google Shopping opzetten. Hierdoor kun je als adverteerder productgegevens (via een productfeed) weergeven binnen de zoekresultaten van Google. Daarnaast worden de producten getoond binnen de resultaten van Google Shopping.
Welke mogelijkheden zijn er?
Productie informatie kan op twee manieren getoond worden binnen de betaalde zoekresultaten van Google. Allereerst kun je een productextentie aanmaken, deze kun je toevoegen aan bestaande campagnes en worden getoond onder de betreffende advertentie. Productextenties zijn vergelijkbaar met sitelinks, echter wordt er nu productinformatie getoond onder de advertentie i.p.v een link. Bijvoorbeeld de producten met een prijs erbij. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van de productextenties:
Wij verwachten niet dat deze mogelijkheid nog lang blijft bestaan, waarschijnlijk wordt deze optie overgenomen door de advertenties met productvermeldingen, wat de tweede mogelijkheid is om productinformatie te tonen binnen de betaalde zoekresultaten. Hoe het werkt met de productadvertenties leggen we hieronder uit.
Productadvertenties
In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van productadvertenties:
Een campagne met productadvertenties kun je opzetten binnen Google adWords:
Maak een nieuwe campagne aan, alleen voor het zoeknetwerk
Selecteer vervolgen ‘advertenties met productvermeldingen’
Stel de gewenste instellingen in
Selecteer onderaan de pagina het ID van het Merchant Account (om aan te geven welke feed gebruikt kan worden)
Let er op dat de juiste taal en locatie wordt ingesteld. Bij het aanmaken van de productfeed is er aangegeven op welke taal en welk land de feed gericht is. Zorg ervoor dat de instellingen van de campagne overeenkomen met de instellingen van de productfeed, anders worden de producten niet weergegeven.
Als de campagne is aangemaakt kun je advertentiegroepen en advertenties aanmaken. Vervolgens kom je op het tabblad ‘automatische targeting’. Hier kun je een productdoel toevoegen aan de advertentiegroep. Standaard staat deze optie op alle producten.
Je kunt de advertentiegroep ook op specifieke productgroepen richten. Dit kun je doen door een productfilter aan te maken. De beschikbare filters zijn: id, producttype, brand, condition, adwords labels, adwords grouping. Zie de afbeelding hieronder:
Door middel van deze filters kun je de advertentiegroepen op verschillende productgroepen richten en kun je spelen met de biedingen. Deze filters werken alleen wanneer deze kenmerken zijn opgenomen in de productfeed. Zo kun je bijvoorbeeld aan speciale aanbiedingen of artikelen met gratis verzending een AdWords label toevoegen en de biedingen daarop aanpassen.
Eveneens is het raadzaam om de advertentieteksten (promotieteksten) aan te passen op de verschillende advertentiegroepen.
Tips:
Het is belangrijk dat de productfeed helemaal in orde is voor volledig goede weergave. Binnen het Merchant center kun je de gegevenskwaliteit van de feed controleren. Zorg ervoor dat alle feed vereisten in orde zijn. Loop de punten langs en bekijk hoe je de feed nog verder kunt verbeteren.
Promotietekst: onderscheid je ten opzichte van de rest en breng bijvoorbeeld een speciale aanbieding onder de mensen. Voeg prijzen, promotiescodes en kortingsacties of speciale bezorgprijzen toe.
Speel met de biedingen. Geef bestsellers of producten met meer marge bijvoorbeeld hogere cpcs dan de andere producten.
Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden om er voor te zorgen dat de productadvertenties niet worden weergegeven bij irrelevante zoekopdrachten.
Zorg ervoor dat de feed volledig is ingevuld. Denk ook aan de productomschrijvingen, hier haalt Google de informatie van de producten mede vandaan.
Je kunt een advertentiegroep richten op alle producten (met een laag bod). Hierdoor kunnen je producten altijd getoond worden. Houd deze advertentiegroep scherp in de gaten, zorg ervoor dat de campagne rendabel blijft. Als de kosten te hoog zijn ten opzichte van de opbrengsten, kun je deze advertentiegroep beter onderbreken. En je richten op de advertentiegroepen met de productfilters.
RELATED POSTS
augustus 9, 2013 by admin
Google AdWords Test met nieuwe drop-down ad extensie in VS
[younify_button caption="Contact" url="/contact" title="Contact over online marketing?" text="Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden"]
In de VS is Google bezig...
juli 3, 2013 by admin
Nieuwe tool binnen Google AdWords
Afgelopen week heeft Google een nieuwe tool gelanceerd voor het Display Netwerk. In dit blogitem bekijken we wat we van deze tool kunnen verwachten en hoe we deze ku...
Notice: This site uses cookies that allow the site to run smoothly and provide the best possible user experience, as well as to measure site usage, analyze various activities on the site, in order to improve the site and in order to improve your experience on this site. Customer experience information can be shared with third parties such as analytics partners. Please adjust your preferences for the different purposes of using cookies in the "Settings" and visit the "Cookies Policy" for more information how and why cookies are used on this website.
X
Alles over de Magento 2 - Bol.com plugin en succesvol verkopen op bol.com.
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!