5 tips voor een standaard Google Adwords campagne

Het kan lastig zijn om de juiste klikken op je Google AdWords advertenties binnen te krijgen. De opties welke dit mogelijk maken zijn vaak verstopt en worden daarom vaak onbenut gelaten. Zoals je misschien weet zijn er een scala aan instellingen in Google welke aangepast kunnen worden aan de behoeftes van de campagne: de campagne instellingen.

Snelle en makkelijke wijzigingen in de campagne instellingen kunnen grote gevolgen hebben voor het rendement van de inkomende kliks en de online marketing strategie.
Bij het maken van de juiste wijzigingen kan de adverteerder de volgende voordelen behalen:

– Verhoogde ROI (=Return of investment)
– Meer controle in specifieke gebieden
– De mogelijkheid om de PPC campagne te verbeteren.

In deze blogpost bespreken we 5 aanpassingen die je kan doen in jouw PPC-campagnes.

Ga van standaard mogelijkheden naar alle mogelijkheden
In een Google PPC account is er een standaard optie en een ‘alle functies’ optie. De standaardoptie laat niet alle mogelijkheden zien. Bij het activeren van de ‘alle functies’ kun je gebruik maken van functies als advertentieplanning en advertentieroulatie. Om alle mogelijkheden welke in dit artikel worden genoemd beschikbaar te maken, dien je gebruik te maken van de ‘all features’ mogelijkheid.

Opties voor zoekwoorden
Een andere standaardoptie is: opties voor zoekwoorden. De standaardoptie in Google voor zoeken op woordgroep en exact is het opnemen van meervoudsvormen, spelfouten en andere naaste varianten. Dit willen wij uitsluiten dus kiezen we voor de optie; ‘Sterk gelijkende varianten niet opnemen’.

Advertentie rotatie
De standaardoptie welke actief is in Google Adwords is ‘optimaliseren voor kliks’. Dit betekent dat de advertentie welke naar verwachting de meeste kliks genereert ook het meest wordt weergegeven. Het is ook belangrijk om de andere factoren welke in verband staat met hoeveel geld je advertenties binnen halen goed te analyseren.
Je kan hierbij voor de optie’ gelijkmatig rouleren’ kiezen en de advertenties worden gedurende 90 dagen gelijkmatig weergegeven.

Mobiele advertenties
Standaard worden advertenties zichtbaar gemaakt in mobiele advertenties. Als het product zich niet leent voor mobiele advertenties is het beter om deze uit te zetten. Bijvoorbeeld als je B2B producten verkoopt of landingspagina’s welke niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten.

Geografische locaties
Bij het selecteren van een geografisch gebied wordt er standaard een groot (breed) gebied geselecteerd in Google Adwords. Als je dit zelf wilt instellen biedt Google Adwords de optie om dit naar eigen smaak in te stellen. Van complete werelddelen tot een bepaald gebied binnen een stad.

We hopen je met deze tips enkele handvatten te geven om meer controle te krijgen over jouw PPC advertenties.