5 redenen waarom SEO moeilijk is voor nieuwe bedrijven

SEO is voor kleine bedrijven vaak moeilijker dan voor grote bedrijven. In dit blogitem geven we je vijf redenen waarom het voor kleine bedrijven moeilijker is om SEO goed uit te voeren.

1.Kleine bedrijven hebben minder geld

Een belangrijke reden dat SEO moeilijk is voor kleine bedrijven, is dat ze minder geld hebben om te investeren. De reden dat bedrijven geld uitgeven aan online marketing en adverteren is het rendement dat dit oplevert. Echter zie je bij bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties maar al te vaak dat het rendement pas interessant wordt op het moment dat het dagelijks budget verhoogt wordt. Dit is bij SEO ook het geval. Als er meer geld is, kunnen er meer mensen op SEO gezet worden of kunnen er specialisten worden ingeschakeld om het bedrijf te helpen. Zo kan er meer en beter werk worden geleverd en worden de resultaten pas echt zichtbaar.

2. Kleine bedrijven hebben minder tijd

Zoals ik zojuist al aangaf, is voldoende tijd belangrijk om succesvol met SEO te zijn.  En voor tijd heb je mensen nodig. Minder mensen in een marketingteam betekent dat iedereen meerdere taken krijgt en er minder focus is. Sommige bedrijven zijn zo klein dat er maar één of twee mensen zijn die alles doen. Hierdoor wordt het lastig om SEO goed uit te voeren. Goede SEO neemt veel tijd in beslag: goede content creëren, pagina’s optimaliseren, conversies optimaliseren en ga zo maar door.

3. Het is moeilijker in te spelen op updates

Kleine bedrijven zullen niet snel een SEO specialist inzetten waardoor er geen tijd is om op de laatste ontwikkelingen in deze snel veranderende markt in te spelen. Grote bedrijven werken vaak met SEO specialisten die weten wanneer Google een nieuwe update aan haar algoritme doorvoert die zoekwoordposities kan beïnvloeden. Zij hebben vervolgens tijd om de strategie hierover op de juiste manier aan te passen. Om op lange termijn succesvol te zijn op SEO gebied is dit laatste essentieel.

4. Je website is kleiner

Als je een klein bedrijf hebt is je website vaak kleiner. Dit betekent dat je minder content hebt en minder pagina’s. Het gevolg hiervan is dat er minder potentiële zoekwoorden zijn waar je op kunt scoren. Dit heeft vaak als gevolg dat je minder bezoekers trekt. Daarnaast hebben kleine bedrijven vaak een nieuwe website.

5. Kleine bedrijven hebben minder krachtige tools

Kleine bedrijven hebben vaak minder geld om in goede software te investeren. Grote bedrijven hebben vaak goede software waardoor er veel tijd bespaard kan worden. Ook is goede software belangrijk om gedegen analyses te doen en met alleen gratis tools ga je er niet komen.