30 Tips voordat je je Magento webshop laat bouwen

 

1 – Bepaal je (financiële) doelstellingen

Ik spreek regelmatig met ondernemers die geen concrete doelstellingen hebben als het gaat om de omzet en winstgevendheid van de webshop. Alhoewel ik begrijp dat dit soms moeilijk te bepalen is, dien je toch wel een doel te bepalen.  Als je niet verwacht dat je webshop op de middellange termijn een omzet draait van 200,000€ – 300,000€ per jaar, dien je serieus na te denken of Magento het juiste pakket is.

Magento is een prachtige oplossing met veel functionaliteit, maar het is niet de meest eenvoudige oplossing als het gaat om de implementatie en het onderhoud.

 

2 – Bepaal je concurrerend vermogen

Waarom wordt jouw webshop een succes? Kijk goed naar je concurrenten en bepaal op basis van welke factoren jouw webshop ten minste net zo succesvol kan/zal zijn. Heb je betere producten? Kan je scherper inkopen? Heb je al een vertrouwde merknaam? Een bestaande klantengroep?

Houd er rekening mee dat je webshop bezoekers op basis van een groot aantal factoren zal besluiten (al dan niet bewust) of ze het product bij jou gaan aankopen.

 

3 – Zorg voor goede hosting

Magento is een redelijk zwaar pakket als het gaat om de hosting. Zorg ervoor dat je hosting in orde is. Bekijk andere Magento webshops die gehost worden bij de potentiële hosting partij en vraag na welke tools er beschikbaar zijn voor een snellere Magento webshop. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Varnish– of Redis cache. Bespreek met je webbouwer welke verwachting je hebt als het gaat om de snelheid van je Magento webshop. Pagina’s laden binnen 2-3 seconden zal in principe geen probleem moeten zijn, maar als je verwacht dat pagina’s nog sneller laden, dan zal je wellicht extra tools (en investeringen) moeten doen om die snelheid te behalen.

Bekijk bijvoorbeeld het verschil tussen www.besteledlampen.de (met Varnish cache) en www.helidos.com (zonder Varnish cache op shared hosting)

Hou er daarnaast rekening mee dat sommige webbouwers vereisen dat SSH toegang en versiebeheer geïnstalleerd is, of kan worden. Er zijn valide argumenten om niet de door de webbouwer aangeboden hosting te gebruiken, maar realiseer je dat de bouwer zijn eigen omgeving (of partner omgeving) vaak kan dromen. Het kan heel veel kopzorgen creëren om hiervan af te wijken.

 

4 – Standaard design vs. Maatwerk design

Als je een Magento webshop laat bouwen heb je twee keuzes: of je kiest een bestaand Magento template (er zijn er honderden van. Kijk eens hier of hier). Of je laat een designer een uniek design ontwikkelen. Ik ben zelf voorstander van unieke designs: het geeft je de mogelijkheid het design exact aan te sluiten op het DNA van je bedrijf en je producten. Het vertrekpunt is immers jouw onderneming en niet het bestaande template.

Volgens mij zijn er twee redenen om te kiezen voor een bestaand template:

  • Doorlooptijd

Moet je snel live? Dan is (beginnen met) een standaard template een begrijpelijke keus. Het ontwikkelen van een nieuw design en nieuw Magento template kost immers meer doorlooptijd.

  • Kosten

De investering benodigd om een maatwerk design en maatwerk template te laten maken zijn hoger dan het gebruik van standaard templates. Als je met een beperkt budget zit, is het gebruik van een standaard template te overwegen.

Het voordeel van Magento is wel dat als je in een 2e fase toch een maatwerk oplossing wilt hebben, veel van de investering die is gedaan behouden kan blijven. Je kan namelijk een nieuwe ‘frontend-end’ plaatsen over de bestaande configuratie.

Bekijk hier ons portfolio met voornamelijk maatwerk Magento webshops.

 

5 – Bepaal de talen

Als iemand mij vraagt hoe complex het is om een extra taal toe te voegen in Magento, dan antwoord ik meestal dat de complexiteit bij de ondernemer ligt. Het aanleveren van de juiste meertalige content is een veel grotere investering dan het activeren van een extra storeview (taal). Ga dus na of je ook in staat bent om deze meertalige webshops te onderhouden en te promoten via je online marketing initiatieven.

 

6 – Bepaal welke browser(s) je wilt ondersteunen

De kosten voor het ontwikkelen van een Magento template zijn ook gerelateerd aan de browsers die je wilt ondersteunen. Internet Explorer is daar toch wel het meest concrete voorbeeld van. Wil je dat je webshop ook werkt op IE6 (yek!) of IE7? Overleg dit dan van tevoren met je webbouwer. De techniek die hij in zal moeten zetten is daar direct aan gerelateerd. Probeer bijvoorbeeld via Google Analytics inzicht te krijgen in de gebruikte browsers van je doelgroep, of bekijk de laatste statistieken van generiek gebruik van browsers. Dit kan bijvoorbeeld via deze link.

 

7 – Bepaal welke devices je wilt ondersteunen

Moet je webshop er perfect uitzien op een smartphone, tablet én desktop? Dan is een responsive ontwerp te overwegen. De kosten om deze op te zetten zijn vaak wel hoger dan het maken van een template dat één state kent.

Een andere overweging kan zijn het laten maken van een template voor de tablet/desktop en vervolgens een extensie in te zetten voor de smartphone. Zie bijvoorbeeld de extensie van Aheadworks.

 

mobile-devices-300x166

 

8 – Bepaal welke tool je gaat gebruiken voor de e-mail marketing

Wordt e-mail marketing belangrijk voor je webshop? Bepaal dan van tevoren welke tool je gaat gebruiken. De nieuwsbrief functionaliteit binnen Magento is zeer beperkt. Overweeg een koppeling met Mailchimp, Mailplus of Copernica.

Bepaal van tevoren of klantsegmentatie en het na-mailen van verlaten winkelwagens belangrijk wordt voor je e-mail marketing. Dit zal voor een groot deel gaan bepalen welke nieuwsbrief tool je dient te gebruiken.

 

9 – Stel een migratieplan op

Heb je (jaren) een webshop met bestaand organisch verkeer? Zorg dan dat er een goed migratieplan komt. Hoe ga je ervoor zorgen dat bestaande posities die je nu al verkeer en omzet opleveren ook na livegang van je nieuwe shop (met nieuwe URL’s..) dezelfde resultaten hebben.

Over het algemeen zal je nieuwe Magento webshop beter scoren op organische posities omdat de inrichting vaak beter is (technisch gezien). Een tijdelijke ‘dip’ of terugval in organisch verkeer is echter nooit uit te sluiten. Maak een plan om dit eventueel te compenseren met andere verkeerskanalen zoals Adwords of affiliate marketing.

 

10 – Bepaal je gewenste service niveau

Wat gebeurt er als je webshop er op zondagavond uit ligt? Verwacht je dan een gegarandeerde responsetijd van je webbouwer of hosting partij? Zijn de afspraken die je daarover maakt op ‘best-effort’ basis of harde garanties. Het bemannen van een 24/7 helpdesk is een dure aangelegenheid voor een webbouwer. Hou er dus rekening mee dat hoe meer je vraagt, hoe meer het zal kosten.

 

11 – Zorg voor een breed product assortiment

Ik zie regelmatig dat webshops met een groot- en breed productassortiment beter scoren dan webshops met een beperkt product assortiment. Hou hier rekening mee bij het bepalen van de producten die je via je webshop gaat verkopen.

Ook zoekmachines waarderen grotere sites (met veel content) over het algemeen beter als webshops met weinig content.

 

12 – Bijhouden voorraad

Waar ga je je voorraad bijhouden? In de Magento webshop, of loopt die via een ander pakket zoals Snelstart, Exact of het kassasysteem van je ‘stenen’ winkel?

Het leggen van koppelingen tussen deze systemen en Magento kan complex zijn. Hou hier rekening mee bij het opstarten van het project. Het is niet ongebruikelijk dat tot 25% van je benodigde investeringen van de bouw gaat zitten in koppelingen met externe logistieke- of financiële pakketten.

 

13 – Meten is weten

Als je webshop live is wil je kunnen zien waar je bezoekers vandaag komen en welke zoekwoorden het meeste waard zijn. Alhoewel de koppeling met Google Analytics standaard in Magento zit, is deze soms wel ‘buggy’. Afhankelijk van de Magento versie meet hij bijvoorbeeld niet alle verkopen in Google Analytics. Hou er rekening mee dat er wellicht nog werkzaamheden nodig zijn om dit goed te laten functioneren.

Het plaatsen van conversiescripts voor bijvoorbeeld Google Adwords is op zich niet zo complex, maar als je bijvoorbeeld met meerder affiliate partijen gaat werken kan dit toch soms best wat tijd vergen om het goed te krijgen.

 

14 – Bepaal of je productfeeds nodig hebt

Voor affiliate partijen, prijsvergelijkers (bijvoorbeeld Google Shopping of Beslist) en andere portals (fashionchick.nl) dien je een productfeed aan te leveren. Magento kent geen standaard functionaliteit om deze exact zo aan te leveren als deze partijen dat vereisen. Alhoewel het in eerste instantie eenvoudig lijkt om zo een feed te maken, kan het soms best wel complex zijn. Hoe lever je productopties aan (zoals maten)? Hoe komen jouw webshop categorieën overeen met die van de partij die je producten gaat opnemen?

 

15 – Bepaal welke certificering je wilt aanvragen

Wil je voor je Magento webshop bijvoorbeeld een Thuiswinkel Waarborg certificaat gaan aanvragen? Zorg ervoor dat je webbouwer dit van tevoren weet. Er zullen een klein aantal technische wijzigingen doorgevoerd moeten worden die niet standaard Magento zijn. Zoals bijvoorbeeld een via SSL beveiligd contactformulier en nieuwsbrief inschrijving.

 

16 – Een of meerdere domeinen

Ga je voor een meertalige webshop? Kies je dan voor een hoofddomein met daarop al je talen? Of kies je per taal een apart domein? Er zijn veel argumenten voor de ene of de andere oplossing. Laat je in ieder geval goed adviseren door de partij die je marketing gaat doen. Voor de kosten van de implementatie van je Magento webshop maakt het in ieder geval niet zoveel uit.

 

17 – Bepaal het type SSL certificaat

Een SSL certificaat is een ‘must’ voor een webshop. Er zijn meerder type certificaten beschikbaar. Overleg met je hosting partij welke certificaten ze bieden. De ‘groene’ balk (het ELV certificaat), dat bijvoorbeeld bij online bankieren wordt getoond, biedt veel vertrouwen naar de consument maar is duurder dan een standaard certificaat. Er zijn meerdere ‘wizzards’ online om te bepalen welk certificaat het beste bij jou webshop past.

 

18 – Schat % retouren in

Welk percentage retouren verwacht je? Magento Community kent standaard geen functionaliteit die dit proces efficiënt ondersteunt. Bij een verwacht hoog percentage (bijvoorbeeld mode of schoenen) zorg er dan voor dat dat proces in ieder geval met zo min mogelijk handmatige handelingen kan plaatsvinden om zo de kosten op deze retouren te minimaliseren. Er zijn meerder extensies en diensten die dit proces verder kunnen ondersteunen. Google even op ‘RMA Magento’ of kijk op de site van 12return.nl

Als je slechts een klein percentage retouren verwacht, kan je gerust van start gaan zonder extra extensies.

 

19 – Magento Community vs. Magento Enterprise

Er is al veel geschreven over de verschillen tussen deze twee versies. Community is gratis te downloaden, Enterprise heeft een prijskaartje van 15,000$ per jaar. Simpel gezegd: als je verwacht dat je webshop een omzet gaat draaien van boven de 1 miljoen dan zou ik serieus kijken naar Magento Enterprise. Daaronder zal Community vaak voldoen.

Guido Jansen heeft hier een mooie presentatie over gemaakt:

Magento Community versus Enterprise from Guido Jansen

 

20 – Planning

Zorg dat de planning goed in elkaar steekt. Neem voldoende tijd om de webshop te laten bouwen, hou rekening met je topseizoen (bijvoorbeeld Sinterklaas & Kerst) en informeer je webbouwer over eigen afwezigheid bijvoorbeeld door vakanties.

Zijn er veel partijen betrokken bij het project, bijvoorbeeld een leverancier van je ERP pakket, een extern marketing bureau e.d., neem dan wat extra speling. De doorlooptijd neemt simpelweg toe afhankelijk van het aantal partijen dat bij het project betrokken is. Alleen een afspraak met z’n allen inplannen kan soms zo al 2 weken duren…:-)

 

21 – Bepaal de menu structuur

Voordat er begonnen wordt met het design van de webshop kan je al veel voorbereidend werk doen. Bepaal bijvoorbeeld welke menu structuur je wilt hebben en hoe volgens jou de navigatie zou moeten zijn. Kijk naar concurrerende sites en probeer van elke site sterke punten mee te nemen.

 

22 – Categorieën vs. Attributen

Magento kent zeer uitgebreide mogelijkheden als het gaat om de opbouw van je product catalogus. Een van de fundamentele vragen die naar voren zal komen is het verschil tussen categorieën (bijvoorbeeld Jeans) en attributen (maat 34/46). Voor sommige productkenmerken is deze keuze echter niet altijd eenduidig te maken. Denk bijvoorbeeld aan geslacht (Heren / Dames) of Merk. De keuze of iets een categorie of een attribuut is, is er een die zeer doordacht gemaakt dient te worden. Laat je hierover goed inlichten door je webbouwer.

 

23 – Bepaal de benodigde betaalmethodes

Hoe moeten klanten kunnen afrekenen binnen de webshop? Over het algemeen wordt hiervoor een Payment Service Provider (zoals Buckaroo, MultisafePay en Ogone) ingeschakeld. Deze partij kan met een koppeling in de webshop meerdere betaalmethodes aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan iDeal, Paypal, Credit cards of Afterpay.

De keuze van de betaalprovider als wel de betaalmethoden hangt af van meerdere factoren. Ik kan er alvast een paar noemen:

  • In welke landen wil je gaan verkopen? Welke betaalmethoden zijn in die landen populair? Zo is Paypal bijvoorbeeld in Duitsland over het algemeen belangrijker als in Nederland.
  • Welke betaalmethoden bieden je concurrenten aan? Dit is met name voor ‘Achteraf’ betalen vaak belangrijk (Afterpay, Klarna)
  • Wat zijn de kosten voor betaalmethoden (Credit cards, Paypal)
  • Naast het simpelweg afhandelen van de transactie: wat verwacht je nog meer van de Payment Service Provider? (credit checks, incasso, abonnementen service, surcharge op credit kaart betalingen e.d.)
  • Kwaliteit van de koppeling met Magento en de ondersteuning die ze bieden bij eventuele problemen

Laat je in ieder geval niet verleiden tot het kiezen van de Payment Service Provider op basis van alleen de kosten per transactie of de maandelijkse fee. Je dient meer selecties mee te nemen in de keuze van de betaalprovider als deze kosten alleen.

Tip: er valt soms nog wel wat te onderhandelen met de verschillende partijen

 

24 – Bepaal de verzendkosten

Ga vroeg aan de slag met de verzendkosten die je wilt gaan rekenen. Over het algemeen is dit simpel in te richten binnen Magento, maar er zijn toch wat meer complexere scenario’s’ die niet standaard ondersteunt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan staffels op basis van prijs & gewicht. Dit is allemaal wel op te lossen met extensies, maar denk eraan: hoe meer extensies, hoe meer kans op conflicten en hoe duurder een eventuele upgrade later zal uitvallen. Don’t behave like a kid in the candy store!

 

25 – Breedte assortiment

Informeer je webbouwer vanaf het begin hoeveel webshops (Magento heeft immers een multi-shop mogelijkheid), producten en productcategorieën je op het Magento platform wilt gaan gebruiken. Magento kan veel aan, maar de dimensionering van de oplossing dient vanaf het begin goed te zijn zodat je ook in een later stadium gerust op dezelfde oplossing kan doorgroeien.

 

26 – Bepaal je product kenmerken

Productkenmerken is informatie als maat, kleur en materiaal van een product. Deze zgn. attributen spelen een zeer belangrijke rol bij de (technische) implementatie van de webshop. Zo worden deze kenmerken gebruikt voor het maken van filters, het bieden van sorteeropties en kunnen ze op categorie- en productpagina’s worden getoond.

Als deze informatie voor de bouw van de webshop helemaal helder is kan dat veel tijd schelen bij de uiteindelijke oplevering.

 

27 – Input voor design

Ik zeg soms dat de enige medewerkers bij ons met talent de designers zijn. Ze moeten de aangeleverde informatie, wensen & doelstelling gedurende een creatief proces omzetten naar iets dat aansluit bij de verwachting van jou en (wellicht belangrijker) bij de optimalisatie van het rendement van de webshop.

Zorg ervoor dat aangeleverde designwensen duidelijk zijn en ondersteun ze eventueel met voorbeelden of screenshots van andere sites.

Laat het design pas ombouwen naar een Magento template op het moment dat je daar echt tevreden over bent. Het later aanpassen van het template kan desastreuze gevolgen hebben op kosten en doorlooptijd (naast een hoop frustratie)

 

28 – Leer de standaard Magento functionaliteit kennen

Met de Magento software heb je direct beschikking over enorm veel functionaliteit. Als het nu gaat om de opbouw van de product catalogus, SEO eisen of marketing tools, zoals het maken van kortingsregels. Realiseer je echter wel dat elke keer dat je wilt afwijken van deze standaard functionaliteit er extra werk nodig is. Zo kan het nodig zijn om extensies te installeren of een maatwerk module te laten maken. Beide zullen zorgen voor extra kosten en doorlooptijd. Probeer je dus in een vroeg stadium bekend te maken met deze standaard functionaliteit van Magento. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het bekijken van de Magento demo website op demo.magentocommerce.com .

Als je deze bekijkt, laat je dan niet teveel afleiden door het design van de site, dat is minder relevant. Het gaat om de functionaliteit die je moet beoordelen.

Een klein voorbeeld: Product reviews is een standaard Magento functionaliteit. Site reviews (dus generiek voor de gehele site) niet. Daarvoor zul je dan kunnen overwegen om een partij als Trustpilot of Kiyoh voor te gebruiken.

Een ander voorbeeld: filters op categorie pagina’s zijn ook standaard Magento. Voldoen ze echter wel standaard als het gaat om de SEO vereisten? Denk hierbij aan de opbouw van de URL en de mogelijkheid om de content van te optimaliseren per filter.

 

29 – Het gebruik van extensies

Het grote voordeel van de Magento community is dat er veel extensies (modules) beschikbaar zijn. Het gebruik van deze extensies kan enorm veel ontwikkelkosten schelen. Toch schuilen er een aantal gevaren tijdens de implementatie. Hou hier rekening mee:

  • Niet elke extensie heeft dezelfde kwaliteit. Zo kan een slecht geschreven extensie bijvoorbeeld de laadtijd van je webshop enorm vertragen. Laat je dus goed adviseren over de te gebruiken extensies.
  • Kijk of er goede support beschikbaar is van de bouwer van de extensie. Sommige partijen zijn super en antwoorden binnen enkele uren, van andere zal je nooit meer iets horen als er problemen zijn.
  • Hoe meer extensies, hoe groter de kans op conflicten tussen de extensies. Het oplossen van deze conflicten kan soms complex zijn.
  • Als je een bestaande extensie gebruikt, probeer dan te accepteren dat de functionaliteit wellicht niet 100% is zoals je die in gedachte had. Accepteer 95%… het door je webbouwer laten aanpassen van extensies die niet door hem zijn ontwikkeld kan moeilijkheden veroorzaken.

Ik zeg het vaak zo:

Of je betaalt ons om een extensie te installeren en te configureren (dus niet voor de ontwikkeling van de functionaliteit), of je betaalt ons voor functionaliteit (maatwerk module). Bij de laatste oplossing krijg je 100% wat je wilt maar de kosten zijn significant hoger.

  • Magento’s afrekenproces is behoorlijk complex. Extensies die je daar inzet dienen zeer goed getest te worden. Het gaat immers om je laatste doelstelling…de bestelling accepteren! Op de afrekenpagina heb je al snel meerdere extensies draaien: koppeling met de fulfillment partij voor de verzending, meerdere betaalextensies en wellicht nog een koppeling met de nieuwsbrief software. Houdt er rekening mee dat deze omgeving zeer kritisch in de gaten gehouden dient te worden.

 

30 – Van design naar ontwikkeling

Is het design af? Mooi! De volgende stap is dan bouwen…of toch eerst een functioneel en technisch ontwerp? Ik zal eerlijk zijn: wij zijn in het verleden vaak direct van design naar bouw gegaan. We kiezen er nu toch voor om eerst een functioneel ontwerp te maken. Hierin wordt dan bijvoorbeeld aangegeven welk knopje welke functie heeft. Het lijkt soms ‘over done’ maar het voorkomt veel discussie bij de oplevering van de webshop.

Een voorbeeld:

Binnen je webshop heb je een categorie Nieuw. Welke producten worden daar getoond?

  • De feitelijk nieuwste producten (laatst aangemaakte datum)? Hoe lang blijven ze dan in ‘Nieuw’ staan?
  • De handmatig op ‘Nieuw’ gezette producten?
  • De producten waarbij de  Nieuw van en Nieuw tot datum is ingevuld?

Het lijkt futiel….totdat je duizenden Euro’s hebt uitgegeven aan een ingewikkelde koppeling en er nu in de import vanuit je ERP pakket wijzigingen gemaakt moeten worden. Of het template dient aangepast te worden. Uiteindelijk een verspilling van ontwikkeluren waar niemand blij van wordt.

Een ander voorbeeld dat ik vaak tegenkom is de inrichting van sliders (bewegende banners). In het functioneel ontwerp kan direct worden vastgelegd:

  • Of de afbeeldingen zelf te beheren zijn
  • Of de snelheid zelf in te regelen is
  • Of het effect zelf in te regelen is

Als je na oplevering niet blij bent met de slider en dit is niet mogelijk en niet vooraf besproken dient vaak een geheel andere oplossing gekozen te worden.

Heb je nog vragen- of opmerkingen over dit artikel, dan hoor ik het graag. Je kunt via het contact formulier van onze site met mij in contact komen.

 

Emile Koolstra

 

 

[younify_button caption=”Stel uw vraag” url=”/contact” title=”Stel uw vraag” text=”Heeft u een vraag? Neem contact met ons op en wij geven u binnen 1 werkdag antwoord.”]