Steeds meer bedrijven zijn actief op Facebook. Waar de één een doordachte strategie heeft, doet de ander maar wat. Feit is dat niet alleen grote bedrijven maar ook relatief kleine bedrijven succes kunnen hebben met een Facebook bedrijfspagina. In dit blogartikel geven we je 10 tips voor je strategie op Facebook, gebaseerd op diverse onderzoeken die gedaan zijn over het plaatsen van berichten op Facebook.
Gebruik de 50/30/20 regel
Weintraub & Litwinka’s hebben onderzoek gedaan naar de inhoud van Facebookberichten en geven de voorkeur aan de 50/30/20 regel.
1. De 50/30/20 regel: wat is nu de juiste verhouding voor het plaatsen van content op je Facebook bedrijfspagina als het gaat om de inhoud van het bericht? Moeten je berichten alleen updates over je bedrijf bevatten? Nee! Weintraub & Litwinka stellen dat de 50/30/20 regel het meest effectief is: 50% nieuws, 30% persoonlijkheid en 20% bedrijfsinfo.
Gedragsregels op Facebook
Social media specialist Zarella beveelt naar aanleiding van onderzoek een aantal gedragsregels aan:
2. Wees positief: de meest deelbare content op Facebook is positief, de minst deelbare content is negatief.
3. Vermijd onnodig moeilijke woorden: wees simpel in het posten van je berichten, gebruik geen onnodig moeilijke woorden.
4. Post 4 tot 5 keer per week: de meest ideale hoeveelheid berichten per week is 4 tot 5. Zarella beveelt aan om dit als startpunt te gebruiken en van daaruit te experimenteren met minder of meer berichten.
Streven naar een like of naar een share?
5. Shares zijn het belangrijkste voor mond-tot-mondreclame: wanneer mensen je content delen betekent dit dat ze volledig achter de content staan en interessant genoeg vinden om zijn deze te communiceren naar anderen.
Tijdstip
Een studie van Salesforce Marketing Cloud heeft onderzocht op welke tijdstippen je het beste berichten kunt plaatsen.
6. Post na werktijden: hoewel het misschien makkelijker is om op werktijden berichten te plaatsen is het verstandiger dit pas erna te doen. Berichten na 20:00 uur leveren 14% meer interactie op dan berichten die tijdens werkdagen worden geplaatst.
7. Post in het weekend: slechts een klein deel van de berichten wordt in het weekend geplaatst, maar dit is onverstandig: berichten in het weekend leveren gemiddeld 14.5% meer interactie op dan doordeweeks.
Less is more & emoticons
8. Less is more: plaats niet overdreven veel berichten: merken die 1 of 2 keer per dag berichten plaatsen hebben 19% meer interactie dan merken die 2 tot 3 keer per dag een bericht plaatsen. Overlaad je ‘likers’ dus niet met onnodig veel berichten.
9. Gebruik emoticons: afhankelijk van de branche is het gebruik van emoticons zeer effectief. Berichten met emoticons ontvangen 52% meer betrokkenheid, hebben 57% meer likes. 33% meer reacties en worden 33% meer gedeeld.
‘Deliver happiness’
Hsieh schreef in 2010 het boek ‘Deliver Happiness: a path to profits, passion and purpose’. Dit zeer succevolle boek was gericht op websites, maar ook goed toe te passen op Facebook.
10. Deliver happiness
Wat bedoelde Hsieh nu met deze uitspraak? De volgende aspecten:
– Wees trouw aan je zelf. Leef met passie en een doel
– Denk, zeg en doe dingen in harmonie en inachtneming van anderen
– Communiceer met eerlijkheid en respect
– Inspireer en laat je inspireren
– Wees nederig en dankbaar
– Bouw aan communities en betekenisvolle relaties
– Blijf groeien en leren
– Wees creatief en avontuurlijk
Conclusie Facebook bedrijfspagina
Er worden steeds meer onderzoeken gedaan naar wanneer en hoe je berichten moet plaatsen op Facebook. Wat voor het ene bedrijf werkt zal wellicht voor een ander bedrijf niet werken. Wel kunnen onderzoeken je houvast geven bij het bepalen van je strategie. We hebben je 10 tips gegeven die jouw Facebook bedrijfspagina mogelijk een succes kunnen maken.
Bron: searchenginewatch.com
RELATED POSTS
augustus 13, 2013 by admin
Is jouw branche saai? Gebruik Instagram om je bedrijf op te laten vallen
Een veel voorkomende misvatting over Instagram is dat het alleen werkt voor merken die fysieke producten verkopen. Deze populaire...
juli 3, 2013 by admin
3 tips voor een Facebook Cover foto voor je bedrijf
De Facebook cover foto van je bedrijf is het gezicht van je bedrijf op Facebook, een onli...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!